• Keramisk skulptur på søylesokkel av jern. Metallet og keramikken er behandlet for å ha lik farge og tekstur; skulpturen mimer også funksjonelle maskindeler fra industrien, med rør, piper, ventil og sveiv. Den høyreiste skulpturen har samtidig et en-til-en forhold til menneskekroppen, og får dermed et figuraktig uttrykk. Den har arkitektoniske trekk fra vanntårn, slik tittelen hentyder, men her skjer i så fall driften skranglete og manuelt på utsiden. Basen har en sirkulær fot, en sylindrisk søyle med trekantede forsterkninger ned mot foten og opp mot topplaten, som er tilsvarende sirkulær, men med mindre diameter enn foten. Keramikkskulpturen består av en sylindrisk beholder, men med utstikkere både til to sider og opp fra et konisk topplokk. Alle utstikkerne er inspirert av maskindeler, og deres visuelle uttrykk refererer til en funksjon snarere enn å faktisk inneha noen funksjon (rørene er dermed ikke rør og sveiven ingen roterbar sveiv - selv om de i det følgende beskrives slik). Ut fra sylinderens ene side er det en metallsveiv med et rødt trehåndtak, og fra den andre siden en utstikker med to åpninger - den ene av disse har et integrert lokk med små hull og bokstaver på rammen (HUSQVARNA SVERIGE V.F.A.B. - et kjapt nettsøk gir en rekke treff på kjøttkvern, som også kan være opphavet til metallsveiven med trehåndtak). Utstikkerne oppover er to rør med forgreininger til hverandre og til et tredje, smalere rør som er ført ned til sveivefunksjonen. Det høyeste røret går vertikalt før det vinkles 90 grader, og avsluttes med en hette med små perforeringer på tuppen.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Watertowers series 104/03 [Skulptur]