1
3
100
Vasen har et hybrid dekorskjema av barokk ornamentikk og kinesisk inspirerte motiv. Motivene er representert i åtte kinesisk inspirerte lotuspaneler som dekker korpus. Annet hvert panel har skjematisk to ulike motiver. Det ene motivet en kinesisk blomsterkurv eller vase med blomsteroppsats. Dette motiver er i kina relatert til en av taoismens åtte udødelige, Nan Cai he, som representerer rikdom. Det andre panelet har en lingzhi/ ruyi/ skylignende avslutning både på topp og bunn, og som på innsiden av panelet går over til blomsterstilker som "rammer" inn de barokke akantusrankene. Som hovedmotiv finner vi en koboltblå plante i et hvit, mindre felt. Toppen og bunnen av Ved bunnen og toppen av vasen finner vi det samme dekorskjemaet med en ornamental bord av blader og blomster. Hvite felt mellom lotuspanelene og bordene som er fylt med små prikker. Ved munning og base finner vi en bord med palmeblader.
Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Vasen har et hybrid dekorskjema av barokk ornamentikk og kinesisk inspirerte motiv. Motivene er representert i åtte kinesisk inspirerte lotuspaneler som dekker korpus. Annet hvert panel har skjematisk to ulike motiver. Det ene motivet en kinesisk blomsterkurv eller vase med blomsteroppsats. Dette motiver er i kina relatert til en av taoismens åtte udødelige, Nan Cai he, som representerer rikdom. Det andre panelet har en lingzhi/ ruyi/ skylignende avslutning både på topp og bunn, og som på innsiden av panelet går over til blomsterstilker som "rammer" inn de barokke akantusrankene. Som hovedmotiv finner vi en koboltblå plante i et hvit, mindre felt. Toppen og bunnen av Ved bunnen og toppen av vasen finner vi det samme dekorskjemaet med en ornamental bord av blader og blomster. Hvite felt mellom lotuspanelene og bordene som er fylt med små prikker. Ved munning og base finner vi en bord med palmeblader.
Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Vasen har et hybrid dekorskjema av barokk ornamentikk og kinesisk inspirerte motiv. Motivene er representert i åtte kinesisk inspirerte lotuspaneler som dekker korpus. Annet hvert panel har skjematisk to ulike motiver. Det ene motivet en kinesisk blomsterkurv eller vase med blomsteroppsats. Dette motiver er i kina relatert til en av taoismens åtte udødelige, Nan Cai he, som representerer rikdom. Det andre panelet har en lingzhi/ ruyi/ skylignende avslutning både på topp og bunn, og som på innsiden av panelet går over til blomsterstilker som "rammer" inn de barokke akantusrankene. Som hovedmotiv finner vi en koboltblå plante i et hvit, mindre felt. Toppen og bunnen av Ved bunnen og toppen av vasen finner vi det samme dekorskjemaet med en ornamental bord av blader og blomster. Hvite felt mellom lotuspanelene og bordene som er fylt med små prikker. Ved munning og base finner vi en bord med palmeblader.
Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Accept license and download photo