Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Dekor i «bianco sopra bianco»-teknikk. I dette tilfellet hvite streker med prikker over gråhvit bakgrunn som krysser hverandre og danner et flettverkmønster. Akantus langs kantene på fatet og et blomstermotiv i midten. Dekoren er et kjent mønster på 1700-talls fajanse fra Røstrand som går under navnet det «Rehnske mønster» etter arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793). Han tegnet mønstre og dekorer for Rørsand. Mønsteret er basert på hans tegninger.
Figuroppsatsen er satt sammen av to figurer som holder oppe et skjell. En havfrue som blåser i et horn og en nereide/ nymfe som holder i en gren. Bak nereiden/ nymfen finner vi fruktbarhetssymboler som druer.
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum