Kort jakkeform med ermer og høy krage, plissert med 1 cm dype plisséer. Ytterstoffet er fôret med kontrasterende svart materiale før forming og søm, slik at fôret blir med inn i plisséene. Det ferdig plisserte stykket er deretter sydd sammen i nakken og vridd og brettet til det er formet som en "skulderjakke", der ryggpartiet åpnes i en A-form, og fronten fremstår som en bolero med høy sjalskrage. Materialet er slik formet over skuldrene at det ender i to trange, lange ermer. Mellom krage og "bole", er det en sliss på hver side foran, og i dem, under armene og i ermåpningene, skimtes det svarte fôrstoffet. Ermsømmen følger vridningen av materialet, og ermåpningen blir skrå, av ujevn lengde og ender i en spiss. Inspirasjonen fra japansk draktskikk er imiddelbart gjenkjennelig.
Jakken ble formet til en byste av metallnett, med det er i ettertid tilkommet også en gipsform trukket med svart "trøye".
Photo:
Sinding, Karin
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
(Opphavsrett)
Kort jakkeform med ermer og høy krage, plissert med 1 cm dype plisséer. Ytterstoffet er fôret med kontrasterende svart materiale før forming og søm, slik at fôret blir med inn i plisséene. Det ferdig plisserte stykket er deretter sydd sammen i nakken og vridd og brettet til det er formet som en "skulderjakke", der ryggpartiet åpnes i en A-form, og fronten fremstår som en bolero med høy sjalskrage. Materialet er slik formet over skuldrene at det ender i to trange, lange ermer. Mellom krage og "bole", er det en sliss på hver side foran, og i dem, under armene og i ermåpningene, skimtes det svarte fôrstoffet. Ermsømmen følger vridningen av materialet, og ermåpningen blir skrå, av ujevn lengde og ender i en spiss. Inspirasjonen fra japansk draktskikk er imiddelbart gjenkjennelig.
Jakken ble formet til en byste av metallnett, med det er i ettertid tilkommet også en gipsform trukket med svart "trøye".
Photo:
Sinding, Karin
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
(Opphavsrett)
Kort jakkeform med ermer og høy krage, plissert med 1 cm dype plisséer. Ytterstoffet er fôret med kontrasterende svart materiale før forming og søm, slik at fôret blir med inn i plisséene. Det ferdig plisserte stykket er deretter sydd sammen i nakken og vridd og brettet til det er formet som en "skulderjakke", der ryggpartiet åpnes i en A-form, og fronten fremstår som en bolero med høy sjalskrage. Materialet er slik formet over skuldrene at det ender i to trange, lange ermer. Mellom krage og "bole", er det en sliss på hver side foran, og i dem, under armene og i ermåpningene, skimtes det svarte fôrstoffet. Ermsømmen følger vridningen av materialet, og ermåpningen blir skrå, av ujevn lengde og ender i en spiss. Inspirasjonen fra japansk draktskikk er imiddelbart gjenkjennelig.
Jakken ble formet til en byste av metallnett, med det er i ettertid tilkommet også en gipsform trukket med svart "trøye".
Photo:
Sinding, Karin
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
(Opphavsrett)
Kort jakkeform med ermer og høy krage, plissert med 1 cm dype plisséer. Ytterstoffet er fôret med kontrasterende svart materiale før forming og søm, slik at fôret blir med inn i plisséene. Det ferdig plisserte stykket er deretter sydd sammen i nakken og vridd og brettet til det er formet som en "skulderjakke", der ryggpartiet åpnes i en A-form, og fronten fremstår som en bolero med høy sjalskrage. Materialet er slik formet over skuldrene at det ender i to trange, lange ermer. Mellom krage og "bole", er det en sliss på hver side foran, og i dem, under armene og i ermåpningene, skimtes det svarte fôrstoffet. Ermsømmen følger vridningen av materialet, og ermåpningen blir skrå, av ujevn lengde og ender i en spiss. Inspirasjonen fra japansk draktskikk er imiddelbart gjenkjennelig.
Jakken ble formet til en byste av metallnett, med det er i ettertid tilkommet også en gipsform trukket med svart "trøye".
Photo:
Sinding, Karin
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
(Opphavsrett)