Other information
"Gulleplet" var et lunsjsted, men ved hjelp av florlette skillegardiner av nettstoff, hengende fra skinner i taket, kunne rommet omgjøres til salongbar om kvelden. Dette skulle, ifølge Panton, "gi følelsen av å være til stede, samtidig som man kunne nyte sitt eget selskap". Rommet var utstyrt med lave bord og stoler og hadde plass til 50 gjester.
Da Verner Panton kom til Trondheim med tegningene til restaurantkomplekset Astoria, var det på oppdrag fra hotellets eier, designer Alf Hugo Müller. 18.11.1960 åpnet stedet med 5 individuelt fargede interiører, alle med geometrisk mønstrede tekstiler på vegger, gulv og tak. Sammen med Pantons lysarmaturer og nyutviklede møbelserie, fremsto dette som et totalt miljø, et Gesamtkunstwerk, der også serveringspersonalet hadde spesialdesignede antrekk av spesialprodusert materiale, og duker og servietter var tilsvarende.
Dette ble altfor sjokkartet for byens befolkning, og besøket avtok betraktelig. De Op-art-pregede interiørene, typisk for 1960-tallet, var veldig forvirrende for både gjester og betjening, som ble svimle og uvel, og ikke sjelden gikk på vegger og søyler. Etter 2 1/2 år ble interiørene revet og for det meste kastet, og et unikt designprosjekt ble historie.
Hele stoffserien ble utviklet som prototyper til Astoria og ble hetende Geometri (1-5) fra 1961. De ble alle stofftrykket/produsert hos Unika-Væv i København.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».