• Delvis knelende kvinnefigur, med armene strukket henholdsvis forover og bakover for å oppnå perfekt balanse. Kvinnen hviler med ett kne på underlaget og det andre fremoverrettet. Det fremre benet er lett støttet mot underlaget med tåspissen og hele posituren gir assosiasjon til dans. Den fotside kjolen er tilsittende og mykt svøpt omkring figuren og har klare trekk med middelalderens og renessansens motedrakt med sitt lavtsittende belte, sitt mønstrede kjoleliv og ditto mønster på slepet. Antrekket henspeiler antagelig på et kostyme eller antrekk fra teaterets og dansens verden. Kjolen og skoen er bronsert, og dekoren gyllen, mens huden er blek, og håret frisert med tredveårenes shingle-frisyre. Hår og øyne er håndkolorert. Skulpturen har ingen synlig signatur, men er typisk for Art Deco-tidens bordskulpturer i Josef Lorenzls og ferdinand Preiss' tradisjon. Blandingen av ulike materialer, som ligner bronse, gull og elfenben, gir klare likhetstegn med antikkens kryselefantinskulpturer. Hendene vipper lett ved berøring.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Delvis knelende kvinnefigur, med armene strukket henholdsvis forover og bakover for å oppnå perfekt balanse. Kvinnen hviler med ett kne på underlaget og det andre fremoverrettet. Det fremre benet er lett støttet mot underlaget med tåspissen og hele posituren gir assosiasjon til dans. Den fotside kjolen er tilsittende og mykt svøpt omkring figuren og har klare trekk med middelalderens og renessansens motedrakt med sitt lavtsittende belte, sitt mønstrede kjoleliv og ditto mønster på slepet. Antrekket henspeiler antagelig på et kostyme eller antrekk fra teaterets og dansens verden. Kjolen og skoen er bronsert, og dekoren gyllen, mens huden er blek, og håret frisert med tredveårenes shingle-frisyre. Hår og øyne er håndkolorert. Skulpturen har ingen synlig signatur, men er typisk for Art Deco-tidens bordskulpturer i Josef Lorenzls og ferdinand Preiss' tradisjon. Blandingen av ulike materialer, som ligner bronse, gull og elfenben, gir klare likhetstegn med antikkens kryselefantinskulpturer. Hendene vipper lett ved berøring.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Delvis knelende kvinnefigur, med armene strukket henholdsvis forover og bakover for å oppnå perfekt balanse. Kvinnen hviler med ett kne på underlaget og det andre fremoverrettet. Det fremre benet er lett støttet mot underlaget med tåspissen og hele posituren gir assosiasjon til dans. Den fotside kjolen er tilsittende og mykt svøpt omkring figuren og har klare trekk med middelalderens og renessansens motedrakt med sitt lavtsittende belte, sitt mønstrede kjoleliv og ditto mønster på slepet. Antrekket henspeiler antagelig på et kostyme eller antrekk fra teaterets og dansens verden. Kjolen og skoen er bronsert, og dekoren gyllen, mens huden er blek, og håret frisert med tredveårenes shingle-frisyre. Hår og øyne er håndkolorert. Skulpturen har ingen synlig signatur, men er typisk for Art Deco-tidens bordskulpturer i Josef Lorenzls og ferdinand Preiss' tradisjon. Blandingen av ulike materialer, som ligner bronse, gull og elfenben, gir klare likhetstegn med antikkens kryselefantinskulpturer. Hendene vipper lett ved berøring.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Delvis knelende kvinnefigur, med armene strukket henholdsvis forover og bakover for å oppnå perfekt balanse. Kvinnen hviler med ett kne på underlaget og det andre fremoverrettet. Det fremre benet er lett støttet mot underlaget med tåspissen og hele posituren gir assosiasjon til dans. Den fotside kjolen er tilsittende og mykt svøpt omkring figuren og har klare trekk med middelalderens og renessansens motedrakt med sitt lavtsittende belte, sitt mønstrede kjoleliv og ditto mønster på slepet. Antrekket henspeiler antagelig på et kostyme eller antrekk fra teaterets og dansens verden. Kjolen og skoen er bronsert, og dekoren gyllen, mens huden er blek, og håret frisert med tredveårenes shingle-frisyre. Hår og øyne er håndkolorert. Skulpturen har ingen synlig signatur, men er typisk for Art Deco-tidens bordskulpturer i Josef Lorenzls og ferdinand Preiss' tradisjon. Blandingen av ulike materialer, som ligner bronse, gull og elfenben, gir klare likhetstegn med antikkens kryselefantinskulpturer. Hendene vipper lett ved berøring.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Bordskulptur

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to