• Tittelen er bevisst ment å få oss til å reflektere rundt de mekanismene som ligger bak statusopphøyelse av objekter. I kryssfinerens egenskaper, der en illusjon av bevegelse oppstår, ligger verkets betydning: Det er på samme tid et opphøyd og et devaluert kunstobjekt. I sin devaluerte tilstand renner skulpturen ned fra pidestallen, strippet for sin kunstverdi, samtidig som den holder seg fast i kanten på pidestallen og liksom kravler opp mot sin høyere status som kunstverk. 

Hierarkibevegelsene finner vi også i industriens økonomi, og er historisk betinget av trendene som bestemmer hvilke tresorter som til enhver tid tilhører det mondene og eksklusive – og hvilke som er vanlige og «billige».
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)
  • Tittelen er bevisst ment å få oss til å reflektere rundt de mekanismene som ligger bak statusopphøyelse av objekter. I kryssfinerens egenskaper, der en illusjon av bevegelse oppstår, ligger verkets betydning: Det er på samme tid et opphøyd og et devaluert kunstobjekt. I sin devaluerte tilstand renner skulpturen ned fra pidestallen, strippet for sin kunstverdi, samtidig som den holder seg fast i kanten på pidestallen og liksom kravler opp mot sin høyere status som kunstverk. 

Hierarkibevegelsene finner vi også i industriens økonomi, og er historisk betinget av trendene som bestemmer hvilke tresorter som til enhver tid tilhører det mondene og eksklusive – og hvilke som er vanlige og «billige».
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)
  • Tittelen er bevisst ment å få oss til å reflektere rundt de mekanismene som ligger bak statusopphøyelse av objekter. I kryssfinerens egenskaper, der en illusjon av bevegelse oppstår, ligger verkets betydning: Det er på samme tid et opphøyd og et devaluert kunstobjekt. I sin devaluerte tilstand renner skulpturen ned fra pidestallen, strippet for sin kunstverdi, samtidig som den holder seg fast i kanten på pidestallen og liksom kravler opp mot sin høyere status som kunstverk. 

Hierarkibevegelsene finner vi også i industriens økonomi, og er historisk betinget av trendene som bestemmer hvilke tresorter som til enhver tid tilhører det mondene og eksklusive – og hvilke som er vanlige og «billige».
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Uten tittel [Skulptur]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to