• Teppets komposisjon er sammenfallende med en rekke andre, bevarte billedtepper fra samme tid og område. Alle disse har et indre billedfelt innskrevet i en nærmest oval åttekant,  som igjen er omkranset av en stram, rektangulær ramme. I alle teppene er Madonnaen, Jomfru Maria og Jesus-barnet, plassert sittende til høyre inne i billedfeltet. De hellige tre konger kommer først ridende inn fra venstre, på hver sin hest, i øvre del av teppet, for deretter å tilbe Madonnaen i nedre felt. I dette teppet har den nærmeste kongen lagt seg ned på kne foran Jesus-barnet, mens én står bak Jomfruen og den tredje, iført kappe, står helt nederst. Kongene er gammeldags antrukket i sine barokke klær fra siste del av 1500-tallet, med pipekrager og normal livlinje, men teppet antas å være fra ca. 1620-50. I den relativt brede ovale rammen, mot en benhvit bakgrunn, sees en rekke stiliserte dyr, både fabeldyr og vanlige dyr. Den ytre, rektangulære borden, er geometrisk i sitt motivvalg, der et sikksakk-mønster i kontrasterende farger danner bakgrunn for to-fargede åttebladsroser, én rose i hver trekant. Den ytre halvdelen av sikksakk-borden har blekrød bunnfarge, den indre mørk blå. I hvert hjørne av teppet er det vevd inn et ansikt mellom ytre og indre ramme. Teppet har både hull og slitasje, og er forsterket med et brunt bakgrunnsstoff. Især sees skader i hjørnene på høyre side, og langs teppets sider, der deler av den mørke ytterkanten er borte.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Teppets komposisjon er sammenfallende med en rekke andre, bevarte billedtepper fra samme tid og område. Alle disse har et indre billedfelt innskrevet i en nærmest oval åttekant,  som igjen er omkranset av en stram, rektangulær ramme. I alle teppene er Madonnaen, Jomfru Maria og Jesus-barnet, plassert sittende til høyre inne i billedfeltet. De hellige tre konger kommer først ridende inn fra venstre, på hver sin hest, i øvre del av teppet, for deretter å tilbe Madonnaen i nedre felt. I dette teppet har den nærmeste kongen lagt seg ned på kne foran Jesus-barnet, mens én står bak Jomfruen og den tredje, iført kappe, står helt nederst. Kongene er gammeldags antrukket i sine barokke klær fra siste del av 1500-tallet, med pipekrager og normal livlinje, men teppet antas å være fra ca. 1620-50. I den relativt brede ovale rammen, mot en benhvit bakgrunn, sees en rekke stiliserte dyr, både fabeldyr og vanlige dyr. Den ytre, rektangulære borden, er geometrisk i sitt motivvalg, der et sikksakk-mønster i kontrasterende farger danner bakgrunn for to-fargede åttebladsroser, én rose i hver trekant. Den ytre halvdelen av sikksakk-borden har blekrød bunnfarge, den indre mørk blå. I hvert hjørne av teppet er det vevd inn et ansikt mellom ytre og indre ramme. Teppet har både hull og slitasje, og er forsterket med et brunt bakgrunnsstoff. Især sees skader i hjørnene på høyre side, og langs teppets sider, der deler av den mørke ytterkanten er borte.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Teppets komposisjon er sammenfallende med en rekke andre, bevarte billedtepper fra samme tid og område. Alle disse har et indre billedfelt innskrevet i en nærmest oval åttekant,  som igjen er omkranset av en stram, rektangulær ramme. I alle teppene er Madonnaen, Jomfru Maria og Jesus-barnet, plassert sittende til høyre inne i billedfeltet. De hellige tre konger kommer først ridende inn fra venstre, på hver sin hest, i øvre del av teppet, for deretter å tilbe Madonnaen i nedre felt. I dette teppet har den nærmeste kongen lagt seg ned på kne foran Jesus-barnet, mens én står bak Jomfruen og den tredje, iført kappe, står helt nederst. Kongene er gammeldags antrukket i sine barokke klær fra siste del av 1500-tallet, med pipekrager og normal livlinje, men teppet antas å være fra ca. 1620-50. I den relativt brede ovale rammen, mot en benhvit bakgrunn, sees en rekke stiliserte dyr, både fabeldyr og vanlige dyr. Den ytre, rektangulære borden, er geometrisk i sitt motivvalg, der et sikksakk-mønster i kontrasterende farger danner bakgrunn for to-fargede åttebladsroser, én rose i hver trekant. Den ytre halvdelen av sikksakk-borden har blekrød bunnfarge, den indre mørk blå. I hvert hjørne av teppet er det vevd inn et ansikt mellom ytre og indre ramme. Teppet har både hull og slitasje, og er forsterket med et brunt bakgrunnsstoff. Især sees skader i hjørnene på høyre side, og langs teppets sider, der deler av den mørke ytterkanten er borte.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Hellig tre konger [Gobeleng]

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Share to