• Nonfigurativt, mørk brunt broderi. Broderiet antagelig utført på stor broderiramme, og deretter spent over malerilerret med tilsvarende mål som broderiet. Broderiet forestiller tettstilte stjerner, såkalte "diamanthull" eller "diamantøye-broderi". Disse er vekselsvis kvadratiske og rektangulære, uregelmessig plassert, men med et "kjede" av små diamanthull som går opp i en bue og bryter gjennom bakgrunnsmønsteret. Denne bueformasjonen er uthevet ved en konturering med små oransje tråklesting. I diamanthullsbroderi fremkommer et sentralt hull, og gjennom hullene skimtes lerretet, som på dette bildet er malt i en rødoransje farge. Dermed får alle de mørkebrune stjernene et rødt "øye" eller hull. Spredte trådknuter på baksiden viser at lerret og broderistoff er festet til hverandre.
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Det er og stille XVI [Broderi]