• Stol i hvitlakkert tre med fire rette ben. Åpen rygg bestående av to sprosser som bindes sammen av to sirkulære akterstaver. Stolen er dekorert med abstraherte sky- eller skjellformede ornamenter på rygg og sarg. Øvre del av stolbenene er firkantet, hvor det er fremstilt felter med stiliserte blomstermotiver. Nedre del av stolbenene er dreiet. Fargebruken veksler mellom hvite flater og forgylt detaljering. Setet er polstret og trukket med et kremfarget filtstykke som er brodert med et stjerne- og skymønster.
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Stol fra en ung piges værelse [Stol]