• Pokal med lokk i klart glass, dekorert med gravyr.  Klokkeformet kupa med løv på nedre del, som er dekorert med innskrifter, allegorier, kartusj samt figurscener fra gården Viul:

På forsiden av kupa er det fremstilt en frodig rokokkokartusj med krone samt Merkurstav, som omkranser initialene "CK". Til høyre for kartusjen står en allegorisk kvinneskikkelse som bærer en søyle - identifisert som Constantia eller Fortitudo. Under kartusjen står innskriften "Velkommen til Wiol", og under allegorien finner man signaturen "1769 / HKöhler".

På baksiden av kupa er det gravert et landskapspanorama. I bakgrunnen skimtes skogkledde åser og jorder, i forgrunnen løper den brusende Randselven med en bro over. I mellomgrunnen er gården Viul fremstilt, omgitt av fruktbare jorder og barokkhage. Våningshuset er en trefløyet bygning med siderisalitter, hvor sidefløyen vender ut mot en stor gårdsplass med økonomibygninger og jordbruksarealer.  På tunet kvinne med bøtte, fjærkre og mann med bør på ryggen. Stabbur og en rytter utenfor tunet.

Kupaen hviler på en treleddet stett bygget opp av kluleformer og flattrykkede vulster, som er dekorert med utvendige spiraler og luftbobler. Hevet sirkulær fotplate med frodig gravert rankemønster, som er festet til stetten med en metallring.

Pokalen har hvelvet lokk med krone, kule og kors samt løv, gravert rokokkoranke og innskrift med Christian B. Tullins velkomstvers. Lokknapp med seksbøylet krone med kule og kors.

Viul-pokalen [Pokal med lokk]