• På en jeansjakke (av merket Lee) er et figurativt motiv brodert på ryggstykket. Motivet er et portrett av en annen kunstners selvportrett; det refererer til en detalj fra Hannah Ryggens billedteppe "Ja, vi elsker" (1950), der Ryggen har avbildet seg selv smilende med grågås og vevpinne i hånden. Med plattsøm er et utsnitt av dette portrett gjengitt med bomullstråd i mange og sterke farger, som bryter opp motivet i fasetter. Navnet "HANNAH RYGGEN" er brodert i gule og grønne toner på et øvre ryggstykke, mens "ARMY" inngår i hovedfeltet, under portrettet. Gåsehodet fra billedteppet er også inkludert. I tillegg omgir friere fargefelt, som delvis er inspirert av former og fargenyanser i teppet, portrettet av Hannah Ryggen.
    Photo: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Hannah Ryggen Army [Broderi]