• Taubanen på Storwartz ble satt opp i 1947. Opprinnelig sto den ved Muggruva, men ble flytta til Storwartz-området.
Banen har 14 bukker bygd av tre, og en strammebukk for stramming av kablene ved belastning. Banen er innrettet med et 2-tausystem med faste bæreliner i begge retninger og ei dragline som går rundt et draghjul i hver av taubanens endestasjoner. Banen ble drevet av en elektrisk motor som ytet ca. 22 hestekrefter. Motor og linetrekk er montert på endestasjonen på Storwartz. Motoren ga banen konstant hastighet på ca. 10 km/t.
    Photo: Rørosmuseet
  • Taubanen på Storwartz ble satt opp i 1947. Opprinnelig sto den ved Muggruva, men ble flytta til Storwartz-området.
Banen har 14 bukker bygd av tre, og en strammebukk for stramming av kablene ved belastning. Banen er innrettet med et 2-tausystem med faste bæreliner i begge retninger og ei dragline som går rundt et draghjul i hver av taubanens endestasjoner. Banen ble drevet av en elektrisk motor som ytet ca. 22 hestekrefter. Motor og linetrekk er montert på endestasjonen på Storwartz. Motoren ga banen konstant hastighet på ca. 10 km/t.
    Photo: Rørosmuseet
  • Taubanen på Storwartz ble satt opp i 1947. Opprinnelig sto den ved Muggruva, men ble flytta til Storwartz-området.
Banen har 14 bukker bygd av tre, og en strammebukk for stramming av kablene ved belastning. Banen er innrettet med et 2-tausystem med faste bæreliner i begge retninger og ei dragline som går rundt et draghjul i hver av taubanens endestasjoner. Banen ble drevet av en elektrisk motor som ytet ca. 22 hestekrefter. Motor og linetrekk er montert på endestasjonen på Storwartz. Motoren ga banen konstant hastighet på ca. 10 km/t.
    Photo: Rørosmuseet
  • Taubanen på Storwartz ble satt opp i 1947. Opprinnelig sto den ved Muggruva, men ble flytta til Storwartz-området.
Banen har 14 bukker bygd av tre, og en strammebukk for stramming av kablene ved belastning. Banen er innrettet med et 2-tausystem med faste bæreliner i begge retninger og ei dragline som går rundt et draghjul i hver av taubanens endestasjoner. Banen ble drevet av en elektrisk motor som ytet ca. 22 hestekrefter. Motor og linetrekk er montert på endestasjonen på Storwartz. Motoren ga banen konstant hastighet på ca. 10 km/t.
    Photo: Rørosmuseet

Strambukken, Storwartz

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to