• Bygningen fra 1940 er en av de nyeste bygningene i Kurantgården, og var i drift som mekanisk verksted for smeltehytta og taubanen fram til kobberverkets konkurs i 1977. Bygningen er oppført i bindingsverk og panelt med høvlet faspanel. Saltaket er tekket med papp og grunnmuren er støpt i betong. Etter 1977 ble bygningen tatt i bruk som snekkerverksted for Antikvarisk Verksted, senere for Rørosmuseet Bygningsvernsenteret.
    Photo: Rørosmuseet
    Photo: Rørosmuseet

Mekanisk verksted, Kurantgården (Antikvarisk verksted)