Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Bøe, Torbjørn
/
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Bøe, Torbjørn
/
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Bøe, Torbjørn
/
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Bøe, Torbjørn
/
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Bøe, Torbjørn
/
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Bøe, Torbjørn
/
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Dalane Folkemuseum
Bilstadhuset er et hus i Nygaten 14, (nr. 11 før 1990). Bygningen ble oppført av skipperborger Jacob Jacobsen Bilstad i 1845, etter Bybrannen i 1843.
Kjelleretasjen og første etasje utgjorde husets boligdel, mens det i andre etasje var seilmakerverksted. Husets fløy langs Øvre Bekkegate ble bygd i 1868. Det medførte at gårdsrommet ble lukket og at seilmakerverkstedet ble utvidet. Seilmakerverkstedet i denne fløyen er fortsatt intakt, og redskapene som ble brukt i virksomheten er også på plass. På eiendommen står det også en liten låve med fjøs – en dokumentasjon på det gamle by-landbruket som var så vanlig i Egersund.
I 1890 var det Johan Bilstad, sønn av Jacob, som eide huset. Det hadde da fått innredet tre værelser, kleskammer og gang i andre etasje. Bygningen står stort sett som den ble bygd, med original kledning, vinduer og delvis taktekking, mens interiøret er slik det var i 1890-åra.
Photo:
Dalane Folkemuseum