• 46. Tankanlegg Tinnoset.
Tankanlegget på Tinnoset er oppført i 1957 for påfylling
av olje til Storegut. Det er 10x10 meter, og består
av en overbygd del 8x4 meter med åpning mot sør for
jernbanespor for tankvogn og en hoveddel 10x6 meter
med bl.a. to oljetanker, to pumpeanlegg, målesøyler,
stiger, betjeningstavle og lys, samt rør på støtter fra
bygget ned til plattform for påfylling til båt. Det er en
eldre historismedør i tre mellom de to delene. Pumpene
er fra Brook Motors LTD i England 1936. Tankanlegget
er oppført med betongsåle, profilerte aluminiumsplater
og reisverk i jern. Taket ble skiftet til stålplater
ca. 2005. Jernbanedelen hviler på støpte punktfundamenter
i betong og kom under tak i 1977. Det er oljegrav
under skinnene. Byggets østre fasade har en enfløyet
ståldør og et kvadratisk ettrams vindu (83x83
cm). Nordfasaden har et tilsvarende vindu. Fra norfasaden
går rør for olje ut og ned til plattform. Røret hviler
på jernstøtter med betongfundament.
Tankanlegget på Tinnoset fremstår som autentisk og
med integritet. Den fysiske tilstanden vurderes til TG 2,
jf. NS 3423.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 46. Tankanlegg Tinnoset.
Tankanlegget på Tinnoset er oppført i 1957 for påfylling
av olje til Storegut. Det er 10x10 meter, og består
av en overbygd del 8x4 meter med åpning mot sør for
jernbanespor for tankvogn og en hoveddel 10x6 meter
med bl.a. to oljetanker, to pumpeanlegg, målesøyler,
stiger, betjeningstavle og lys, samt rør på støtter fra
bygget ned til plattform for påfylling til båt. Det er en
eldre historismedør i tre mellom de to delene. Pumpene
er fra Brook Motors LTD i England 1936. Tankanlegget
er oppført med betongsåle, profilerte aluminiumsplater
og reisverk i jern. Taket ble skiftet til stålplater
ca. 2005. Jernbanedelen hviler på støpte punktfundamenter
i betong og kom under tak i 1977. Det er oljegrav
under skinnene. Byggets østre fasade har en enfløyet
ståldør og et kvadratisk ettrams vindu (83x83
cm). Nordfasaden har et tilsvarende vindu. Fra norfasaden
går rør for olje ut og ned til plattform. Røret hviler
på jernstøtter med betongfundament.
Tankanlegget på Tinnoset fremstår som autentisk og
med integritet. Den fysiske tilstanden vurderes til TG 2,
jf. NS 3423.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 46. Tankanlegg Tinnoset.
Tankanlegget på Tinnoset er oppført i 1957 for påfylling
av olje til Storegut. Det er 10x10 meter, og består
av en overbygd del 8x4 meter med åpning mot sør for
jernbanespor for tankvogn og en hoveddel 10x6 meter
med bl.a. to oljetanker, to pumpeanlegg, målesøyler,
stiger, betjeningstavle og lys, samt rør på støtter fra
bygget ned til plattform for påfylling til båt. Det er en
eldre historismedør i tre mellom de to delene. Pumpene
er fra Brook Motors LTD i England 1936. Tankanlegget
er oppført med betongsåle, profilerte aluminiumsplater
og reisverk i jern. Taket ble skiftet til stålplater
ca. 2005. Jernbanedelen hviler på støpte punktfundamenter
i betong og kom under tak i 1977. Det er oljegrav
under skinnene. Byggets østre fasade har en enfløyet
ståldør og et kvadratisk ettrams vindu (83x83
cm). Nordfasaden har et tilsvarende vindu. Fra norfasaden
går rør for olje ut og ned til plattform. Røret hviler
på jernstøtter med betongfundament.
Tankanlegget på Tinnoset fremstår som autentisk og
med integritet. Den fysiske tilstanden vurderes til TG 2,
jf. NS 3423.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 46. Tankanlegg Tinnoset.
Tankanlegget på Tinnoset er oppført i 1957 for påfylling
av olje til Storegut. Det er 10x10 meter, og består
av en overbygd del 8x4 meter med åpning mot sør for
jernbanespor for tankvogn og en hoveddel 10x6 meter
med bl.a. to oljetanker, to pumpeanlegg, målesøyler,
stiger, betjeningstavle og lys, samt rør på støtter fra
bygget ned til plattform for påfylling til båt. Det er en
eldre historismedør i tre mellom de to delene. Pumpene
er fra Brook Motors LTD i England 1936. Tankanlegget
er oppført med betongsåle, profilerte aluminiumsplater
og reisverk i jern. Taket ble skiftet til stålplater
ca. 2005. Jernbanedelen hviler på støpte punktfundamenter
i betong og kom under tak i 1977. Det er oljegrav
under skinnene. Byggets østre fasade har en enfløyet
ståldør og et kvadratisk ettrams vindu (83x83
cm). Nordfasaden har et tilsvarende vindu. Fra norfasaden
går rør for olje ut og ned til plattform. Røret hviler
på jernstøtter med betongfundament.
Tankanlegget på Tinnoset fremstår som autentisk og
med integritet. Den fysiske tilstanden vurderes til TG 2,
jf. NS 3423.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 46. Tankanlegg Tinnoset.
Tankanlegget på Tinnoset er oppført i 1957 for påfylling
av olje til Storegut. Det er 10x10 meter, og består
av en overbygd del 8x4 meter med åpning mot sør for
jernbanespor for tankvogn og en hoveddel 10x6 meter
med bl.a. to oljetanker, to pumpeanlegg, målesøyler,
stiger, betjeningstavle og lys, samt rør på støtter fra
bygget ned til plattform for påfylling til båt. Det er en
eldre historismedør i tre mellom de to delene. Pumpene
er fra Brook Motors LTD i England 1936. Tankanlegget
er oppført med betongsåle, profilerte aluminiumsplater
og reisverk i jern. Taket ble skiftet til stålplater
ca. 2005. Jernbanedelen hviler på støpte punktfundamenter
i betong og kom under tak i 1977. Det er oljegrav
under skinnene. Byggets østre fasade har en enfløyet
ståldør og et kvadratisk ettrams vindu (83x83
cm). Nordfasaden har et tilsvarende vindu. Fra norfasaden
går rør for olje ut og ned til plattform. Røret hviler
på jernstøtter med betongfundament.
Tankanlegget på Tinnoset fremstår som autentisk og
med integritet. Den fysiske tilstanden vurderes til TG 2,
jf. NS 3423.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 46. Tankanlegg Tinnoset.
Tankanlegget på Tinnoset er oppført i 1957 for påfylling
av olje til Storegut. Det er 10x10 meter, og består
av en overbygd del 8x4 meter med åpning mot sør for
jernbanespor for tankvogn og en hoveddel 10x6 meter
med bl.a. to oljetanker, to pumpeanlegg, målesøyler,
stiger, betjeningstavle og lys, samt rør på støtter fra
bygget ned til plattform for påfylling til båt. Det er en
eldre historismedør i tre mellom de to delene. Pumpene
er fra Brook Motors LTD i England 1936. Tankanlegget
er oppført med betongsåle, profilerte aluminiumsplater
og reisverk i jern. Taket ble skiftet til stålplater
ca. 2005. Jernbanedelen hviler på støpte punktfundamenter
i betong og kom under tak i 1977. Det er oljegrav
under skinnene. Byggets østre fasade har en enfløyet
ståldør og et kvadratisk ettrams vindu (83x83
cm). Nordfasaden har et tilsvarende vindu. Fra norfasaden
går rør for olje ut og ned til plattform. Røret hviler
på jernstøtter med betongfundament.
Tankanlegget på Tinnoset fremstår som autentisk og
med integritet. Den fysiske tilstanden vurderes til TG 2,
jf. NS 3423.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum

Tankanlegg Tinnoset

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to