• 1600- og 1700årene
Huset er stort sett en kopi med gjenbruk av detaljer i tre, og med gammel tegl i synlig murverk. Nordfløyen med karnapp er fra 1600-årene og vindfløyen bærer årstallet da James Collett overtok gården. Fløyen mot kirkegata er oppført i flere etapper og taket på 1700-tallet. Gården ble sterkt skadet under Carl XIIs beleiring av Akershus, og en annen etasje og taket måtte delvis fornyes. Sin nåværende form, med symmetrisk fasade etter barokkens krav, fikk gården ca. 1760. Gården består i dag av fire fløyer rundt et gårdsrom. Tre av svalgangene er innelukket med vegger av utmurt bindingsverk. I annen etasje finnes en rekke klassisistiske interiør fra Jon Collets tid - 1790-årene - deriblant den store salen på hjørnet. Den indre fløyen mot vest inneholdt soverom for tjenerskapet. Sørfløyen hadde bryggerhus i underetasjen og kjøkken i overetasjen. Gården hadde opprinnelig enda et gårdsrom, omgitt uthusene for eierens mangfoldige virksomheter.
Familien Collet eide gården fra 1703-1828. Fra 1843 drev Cappelen-familien bokhandel i gården. Bygningen ble revet i 1938.

Norsk folkemuseums guidebok,  1996
    Photo: Norsk Folkemuseum