• 1500-årene
Bua tilsvarer de årestuene som folk flest bodde i i middelalderen. Stuer med et rom, åpen sval og inngang i gavlen var antagelig mer vanlig en treromshusene. Det var ofte slik at ellers avlagte bygningstyper ble holdt i hevd i enklere forhold, som til fjells. Inne i stue er det faste sengebenker på begge sider, og midt på gulvet er åren murt opp. "seterbu" var en bygningstype som folk i Setesdal brukte under opphold på "heii" om sommeren. Blant en rekke innskrifter i bua finnes også årstallet 1600. "Seterbua" er reist på tuften etter årestua fra Kjelleberg i Valle, som Kong Oscar fikk satt opp i 1887, og som ble flyttet til museets samlinger i 1913.

Norsk folkemuseums guidebok,  1996
    Photo: Norsk Folkemuseum