Langs Kongeveien over Seltunåsen i Lærdal, går en 2,5 km lang verna linjekurs med 90 stolper. Kursen ble innlemmet i Telenor kulturarvs verneplan i 2016. Fra samme år føres plastkabler med fiber på de gamle stolpene.
Veien gjennom Seltunåsen og Galdane har alltid vært regnet som den vanskeligste og farligste biten å passere. Dalen er smal og terrenget både bratt og steinete. Når det frøs til med is var området svært farlig å passere.
Den gamle allmannaveien og ridestien over Seltunåsen var nedlagt som hovedveg i 1793, da det var bygd ny vei gjennom Galdane.
Denne veien er bygd opp av 1–2 meter høy mur av rasstein, og følger terrenget. Den ligger på nordsiden av Lærdalselvi, mellom elva og de rasfarlige fjellsidene.
Nåværende stolper er oppført ca 1920. Linjekursen ble restaurert i 1996.
Photo:
Domaas, Stein
/
Telenor Kulturarv
Langs Kongeveien over Seltunåsen i Lærdal, går en 2,5 km lang verna linjekurs med 90 stolper. Kursen ble innlemmet i Telenor kulturarvs verneplan i 2016. Fra samme år føres plastkabler med fiber på de gamle stolpene.
Veien gjennom Seltunåsen og Galdane har alltid vært regnet som den vanskeligste og farligste biten å passere. Dalen er smal og terrenget både bratt og steinete. Når det frøs til med is var området svært farlig å passere.
Den gamle allmannaveien og ridestien over Seltunåsen var nedlagt som hovedveg i 1793, da det var bygd ny vei gjennom Galdane.
Denne veien er bygd opp av 1–2 meter høy mur av rasstein, og følger terrenget. Den ligger på nordsiden av Lærdalselvi, mellom elva og de rasfarlige fjellsidene.
Nåværende stolper er oppført ca 1920. Linjekursen ble restaurert i 1996.
Photo:
Domaas, Stein
/
Telenor Kulturarv
Langs Kongeveien over Seltunåsen i Lærdal, går en 2,5 km lang verna linjekurs med 90 stolper. Kursen ble innlemmet i Telenor kulturarvs verneplan i 2016. Fra samme år føres plastkabler med fiber på de gamle stolpene.
Veien gjennom Seltunåsen og Galdane har alltid vært regnet som den vanskeligste og farligste biten å passere. Dalen er smal og terrenget både bratt og steinete. Når det frøs til med is var området svært farlig å passere.
Den gamle allmannaveien og ridestien over Seltunåsen var nedlagt som hovedveg i 1793, da det var bygd ny vei gjennom Galdane.
Denne veien er bygd opp av 1–2 meter høy mur av rasstein, og følger terrenget. Den ligger på nordsiden av Lærdalselvi, mellom elva og de rasfarlige fjellsidene.
Nåværende stolper er oppført ca 1920. Linjekursen ble restaurert i 1996.
Photo:
Domaas, Stein
/
Telenor Kulturarv
Langs Kongeveien over Seltunåsen i Lærdal, går en 2,5 km lang verna linjekurs med 90 stolper. Kursen ble innlemmet i Telenor kulturarvs verneplan i 2016. Fra samme år føres plastkabler med fiber på de gamle stolpene.
Veien gjennom Seltunåsen og Galdane har alltid vært regnet som den vanskeligste og farligste biten å passere. Dalen er smal og terrenget både bratt og steinete. Når det frøs til med is var området svært farlig å passere.
Den gamle allmannaveien og ridestien over Seltunåsen var nedlagt som hovedveg i 1793, da det var bygd ny vei gjennom Galdane.
Denne veien er bygd opp av 1–2 meter høy mur av rasstein, og følger terrenget. Den ligger på nordsiden av Lærdalselvi, mellom elva og de rasfarlige fjellsidene.
Nåværende stolper er oppført ca 1920. Linjekursen ble restaurert i 1996.
Photo:
Domaas, Stein
/
Telenor Kulturarv