• Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Pålsrud, Torgil Hårstad / Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Hallingdal Museum
  • Stugu er det som blir kalt en "Akershusisk stue", typisk for bygge- og innredningsstilen i Hallingdal på 1800-tallet. Men så store stuer som denne fantes bare på de største gårdene.  Felles for alle var rammeinndelingen; ytterdør rett inn i stua og ett eller to siderom.  Siderommene kunne kalles kleve, kove eller kammers.  Plassering av innredningen fulgte et fast mønster selv om husene hadde forskjellig orientering i forhold til terreng og himmelretning.  
I stuer der det var to siderom var det ofte et høyt smalt skap, pelarskåp, mellom dørene inn dit.
Stue-rommet ble brukt til alt fra kjøkken, arbeidsrom og soveplass.  Det var det eneste rommet med fyring før det ble vanlig med vedovner.  Stort sett all aktivitet innendørs foregikk her.  De ekstra rommene var soveplass eller lagerrom.  Der de ikke hadde eget kårhus på garden, bodde ofte den eldre generasjonen på kammerset. 
Ved gjenoppsettingen på museet ble det lagt gulv av veggplanker fra Nes Stavkirke.  Kirka ble revet i 1864 og materialene solgt på auksjon.  De ble brukt som låvegulv og lignende rundt om i bygda, og en av hovedsøylene ble delt opp og endte som åkerrulle.  
DEKOR
Flere malere har utført arbeider her til ulik tid.  Knut Luraas fra Tinn malte skap og dører i stugu i telemarksstil i 1832.  Ålingen Embrik Bæra har marmorert taket i stugu og malt kammerset i sin særegne hallingstil.  En del av dekorasjonene ble restaurert av Nils Moen fra Ål etter at huset var gjensreist på museet.  Hoveddelen av malingen i inngangspartiet er fra en innervegg fra Tollefsrud i Flå, malt av "Stavnspresten", mens blomstermotivet i gavlveggen er av mestermaleren Herbrand Sata fra Ål.
Ordforklaringer:
Akershusisk stuetype:
Folkelivsgransker Eilerst Sundt (1817-75) satte navn på denne stueformen som var vanlig i Akershus stiftsamt, nåværende Hedmark, Oppland, Akersus, Østfold, Vestfold og Buskerud.
Telemarkstil:
Rokokkoinspirert asymmetrisk og detaljrik rosemalingsstil med C-former.
Hallingstil:
Stilisert og symmetrisk blomster- og rankebarokk med få, men samstemte farger.
    Photo: Johnsen, Bjørn / Hallingdal Museum

Kolsrudstugu

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to