• Ornamental figurkomposisjon som er bygd rundt en stor vertikal oval i midtre del. På hver side av ovalen, er menneskefigurer med diverse attributter omringet av blomsterornamentikk i flaten. Delvis overlappet av ovalformen er en mørkblå svane. Figuren til venstre har flosshatt og stokk, mens to av figurene til høyre har strykeinstrument og tråder i hendene. Den tredje halvfiguren på høyre side holder smilende ei gås i den ene armen og en vevnål i den andre hånden, som rekkes ut bak ovalen og stikker frem inni den. I tillegg er det ansiktsformer med åpne munner til venstre for og inni den ovale formen, inniblandt vertikale smale, bølgende striper. Hannah Ryggen har selv beskrevet og forklart motivet som en henvisningen til feiringen av Oslo bys 900-årsjubileum i 1950, da også Oslo Rådhus ble innviet. Hun fulgte selv arrangementet via radio, der hun hørte talene og skildringene av blant annet blomsterhjulet som var reist på Jernbanetorget. I sin tolkning lot hun det få form som en O for Oslo. Svanen viser til Dyra Vaas svaner i Rådhusets borggård. Ansiktsformene er en referanse til alle talerne, som til kunstnerens irritasjon bare var menn, og de fremstilles som en del av vannet som strømmer fra fontenene i Rådhuset. Figuren til venstre er Kong Haakon VII på vei nedover Karl Johans gate. Til høyre er arkitekten bak Rådhuset, Arnstein Arneberg, med stjerner i flosshatten, sammen med radioreporter Odd Hølaas med instrument. I et felt foran instrumentet er den første takten, altså de første fire tonene, av Norges nasjonalsang vevd inn. Halvfiguren med gåsa er et selvportrett.
    Photo: Petersen, Jette C. / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Ja vi elsker [Billedvev]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to