Havfruer går igjen i flere av Frida Hansens motiver. Slike mytiske kvinneskikkelser, som utgjør en tenkt forbindelse mellom menneske og natur, var et kjært motiv i art nouveau-peri ...
Havfruer går igjen i flere av Frida Hansens motiver. Slike mytiske kvinneskikkelser, som utgjør en tenkt forbindelse mellom menneske og natur, var et kjært motiv i art nouveau-perioden. Det samme var de mange blomstene som dominerer hennes vevkunst. Hansen var selv en aktiv gartner som ung og gjengir en rekke identifiserbare arter i sine tepper.
Style/ Period/ Group/ MovementArt Nouveau (Jugend)
Art Nouveau
ProvenanceTeppet ble kjøpt av SR-bank i 2008, fra privat eier Gustav og Berit Blakstad, fra Helgeby Gård i Stavsjø. De fikk teppet i sitt eie i 1983, etter å ha arvet det fra Sine Butenschøn fra Skøyen hovedgård. (se brev i deponeringsperm)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».