• Den tyske kunstneren Kathrin Schlegel plukket en bit lav fra det gamle tuntreet på campus – plantet i 1864 som symbol på grunnleggelsen av Landbrukshøgskolen på Ås – og brukte den som utgangspunkt for skulpturens form.

Ved å være en ørliten del av noe som har stått og vokst på stedet i over 150 år, blir skulpturen et symbol på overlevering av gammel kunnskap til det nye campus og inspirerer til videre kunnskapsutvikling.

Lav er også en biologisk indikator på hvordan mennesket behandler naturen og miljøet, og slik står skulpturen i direkte sammenheng med en del av den faglige aktiviteten ved NMBU. Kunstverket rommer i tillegg utallige kulturhistoriske referanser, både til bibelske fortellinger og til norrøn mytologi.

Feeding from the Tree of Knowledge [Metall]