• Samuraien ridedyr, den tredje dagen er laget av larvikitt, en magmatisk bergart. Skulpturen er delvis polert og delvis grovt hugget. Den til dels ubearbeidede overflaten utfordrer publikums oppfatning av hvordan en "ferdig" skulptur skal se ut. Skulpturen forestiller en elg. Det ser ut som om elgen er halvveis i en meamorfose; på vei til å sprenge seg ut og frem fra steinen.

Skulpturens størrelse og form innbyr til fysisk kontakt. Barn er en viktig målgruppe for Bjerke; hun ønsker at de skal la seg inspirere til å dikte og bruke skulpturen. Gjerne leke ut egne historier forbundet med dyremotivet og få «lyst til å sette seg på den og ri inn i et spennende og ukjent drømmeland».
    Photo: Aslaksen, Einar / Kistefos-Museet (Opphavsrett)

Samuraiens ridedyr, den tredje dagen [Kunstverk]