Skulpturen er satt sammen av deler av en trompet, deler av et norsk Kraag-gevær fra 1919 og en geværkolbe som Lars Korff Lofthus har skåret ut selv. Tittelen henviser til Store Norske Spitsbergen Kullkompani på flere måter: dels fordi "Store Norske" er laget i forbindelse med kunstnerens første møte med livet på Svalbard, og dels fordi den også kan gi assosiasjoner til norges økonomiske og territoriale tilstedeværelse i arktiske strøk. At Lofthus’ første reise til Svalbard var i selve Amundsen-året 2011, har også vært en viktig inspirasjonskilde. Som i ethvert godt kunstverk er det flere alternativer til tolkningsmuligheter. At skulpturen står på et stativ som et trofé, gjør at den selv kan være et byttedyr i motsetning til våpenet som feller byttet. Sist, men ikke minst, er Store Norske kan framstå som et overdrevent våpen som minner ikke så lite om muskedunderen Onkel Skrue forsvarer pengebingen sin med.
Photo:
Lofthus, Lars Korff
/
Kunst i offentlige rom
Skulpturen er satt sammen av deler av en trompet, deler av et norsk Kraag-gevær fra 1919 og en geværkolbe som Lars Korff Lofthus har skåret ut selv. Tittelen henviser til Store Norske Spitsbergen Kullkompani på flere måter: dels fordi "Store Norske" er laget i forbindelse med kunstnerens første møte med livet på Svalbard, og dels fordi den også kan gi assosiasjoner til norges økonomiske og territoriale tilstedeværelse i arktiske strøk. At Lofthus’ første reise til Svalbard var i selve Amundsen-året 2011, har også vært en viktig inspirasjonskilde. Som i ethvert godt kunstverk er det flere alternativer til tolkningsmuligheter. At skulpturen står på et stativ som et trofé, gjør at den selv kan være et byttedyr i motsetning til våpenet som feller byttet. Sist, men ikke minst, er Store Norske kan framstå som et overdrevent våpen som minner ikke så lite om muskedunderen Onkel Skrue forsvarer pengebingen sin med.
Photo:
Mæhlum, Ingun A.
/
Kunst i offentlige rom
Skulpturen er satt sammen av deler av en trompet, deler av et norsk Kraag-gevær fra 1919 og en geværkolbe som Lars Korff Lofthus har skåret ut selv. Tittelen henviser til Store Norske Spitsbergen Kullkompani på flere måter: dels fordi "Store Norske" er laget i forbindelse med kunstnerens første møte med livet på Svalbard, og dels fordi den også kan gi assosiasjoner til norges økonomiske og territoriale tilstedeværelse i arktiske strøk. At Lofthus’ første reise til Svalbard var i selve Amundsen-året 2011, har også vært en viktig inspirasjonskilde. Som i ethvert godt kunstverk er det flere alternativer til tolkningsmuligheter. At skulpturen står på et stativ som et trofé, gjør at den selv kan være et byttedyr i motsetning til våpenet som feller byttet. Sist, men ikke minst, er Store Norske kan framstå som et overdrevent våpen som minner ikke så lite om muskedunderen Onkel Skrue forsvarer pengebingen sin med.
Photo:
Mæhlum, Ingun A.
/
Kunst i offentlige rom