• Kunstneren Lars Ramberg installerte våren 2005 ordet ‘Zweifel’ (tysk for tvil) i over åtte meter høye neonbokstaver på taket til Palast der Republik i Berlin. Det tidligere hovedsetet for DDR-regimet hadde stått tomt etter Berlinmurens fall i 1989. Den offentlige opinionen hadde siden da vært splittet i sitt syn på hva som skulle skje med bygget. Mange ville rive det og gjenoppføre keiser Friedrichs barokkpalass, som sto på samme sted før det ble bombet under 2. verdenskrig. Rambergs prosjekt kommenterte den tyske debatten og knyttet også an til en mer overordnet diskusjon om et demokrati som rommer muligheter for både tvil og debatt om ideologier, tapte utopier og nye perspektiver. Bygningen ble senere revet og barokkslottet gjenoppført.

Med sin plassering i lesesalen settes verket i sammenheng med en studiehverdag der spørsmål om ‘tvil’ og til ‘rett og galt’ står sentralt. Fotografiet Palast des Zweifels ble opprinnelig kjøpt inn til Juridisk læringssenter i Domus Nova og er nyprodusert til Domus Juridica.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • Kunstneren Lars Ramberg installerte våren 2005 ordet ‘Zweifel’ (tysk for tvil) i over åtte meter høye neonbokstaver på taket til Palast der Republik i Berlin. Det tidligere hovedsetet for DDR-regimet hadde stått tomt etter Berlinmurens fall i 1989. Den offentlige opinionen hadde siden da vært splittet i sitt syn på hva som skulle skje med bygget. Mange ville rive det og gjenoppføre keiser Friedrichs barokkpalass, som sto på samme sted før det ble bombet under 2. verdenskrig. Rambergs prosjekt kommenterte den tyske debatten og knyttet også an til en mer overordnet diskusjon om et demokrati som rommer muligheter for både tvil og debatt om ideologier, tapte utopier og nye perspektiver. Bygningen ble senere revet og barokkslottet gjenoppført.

Med sin plassering i lesesalen settes verket i sammenheng med en studiehverdag der spørsmål om ‘tvil’ og til ‘rett og galt’ står sentralt. Fotografiet Palast des Zweifels ble opprinnelig kjøpt inn til Juridisk læringssenter i Domus Nova og er nyprodusert til Domus Juridica.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • Kunstneren Lars Ramberg installerte våren 2005 ordet ‘Zweifel’ (tysk for tvil) i over åtte meter høye neonbokstaver på taket til Palast der Republik i Berlin. Det tidligere hovedsetet for DDR-regimet hadde stått tomt etter Berlinmurens fall i 1989. Den offentlige opinionen hadde siden da vært splittet i sitt syn på hva som skulle skje med bygget. Mange ville rive det og gjenoppføre keiser Friedrichs barokkpalass, som sto på samme sted før det ble bombet under 2. verdenskrig. Rambergs prosjekt kommenterte den tyske debatten og knyttet også an til en mer overordnet diskusjon om et demokrati som rommer muligheter for både tvil og debatt om ideologier, tapte utopier og nye perspektiver. Bygningen ble senere revet og barokkslottet gjenoppført.

Med sin plassering i lesesalen settes verket i sammenheng med en studiehverdag der spørsmål om ‘tvil’ og til ‘rett og galt’ står sentralt. Fotografiet Palast des Zweifels ble opprinnelig kjøpt inn til Juridisk læringssenter i Domus Nova og er nyprodusert til Domus Juridica.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • Kunstneren Lars Ramberg installerte våren 2005 ordet ‘Zweifel’ (tysk for tvil) i over åtte meter høye neonbokstaver på taket til Palast der Republik i Berlin. Det tidligere hovedsetet for DDR-regimet hadde stått tomt etter Berlinmurens fall i 1989. Den offentlige opinionen hadde siden da vært splittet i sitt syn på hva som skulle skje med bygget. Mange ville rive det og gjenoppføre keiser Friedrichs barokkpalass, som sto på samme sted før det ble bombet under 2. verdenskrig. Rambergs prosjekt kommenterte den tyske debatten og knyttet også an til en mer overordnet diskusjon om et demokrati som rommer muligheter for både tvil og debatt om ideologier, tapte utopier og nye perspektiver. Bygningen ble senere revet og barokkslottet gjenoppført.

Med sin plassering i lesesalen settes verket i sammenheng med en studiehverdag der spørsmål om ‘tvil’ og til ‘rett og galt’ står sentralt. Fotografiet Palast des Zweifels ble opprinnelig kjøpt inn til Juridisk læringssenter i Domus Nova og er nyprodusert til Domus Juridica.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom

Palast des Zweifels [Digital kunst]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to