• Fire fotografier viser frem ruiner av fortidens ambisjoner: I 1966 fikk Oscar Niemeyer, den kjente brasilianske arkitekten og skaperen av Brasilia, i oppdrag fra den libanesiske stat å tegne et av verdens mest ambisiøse byggverk. Bygningskomplekset skulle huse den kommende verdensmessen i Tripoli. På den tiden hadde Libanon opplevd stor suksess både i handels- og turistnæringen, men en borgerkrig i 1975 gjorde slutt på optimismen. Arbeidet med det karakteristiske prosjektet ble avbrutt og de påbegynte bygningene ble stående, noen av dem halvveis rasert.

De utvalgte fotografiene viser folketomme bygninger og paviljonger som sto avlåst og utilgjengelig i flere tiår.
    Photo: Synlig.no / Kunst i offentlige rom
  • Fire fotografier viser frem ruiner av fortidens ambisjoner: I 1966 fikk Oscar Niemeyer, den kjente brasilianske arkitekten og skaperen av Brasilia, i oppdrag fra den libanesiske stat å tegne et av verdens mest ambisiøse byggverk. Bygningskomplekset skulle huse den kommende verdensmessen i Tripoli. På den tiden hadde Libanon opplevd stor suksess både i handels- og turistnæringen, men en borgerkrig i 1975 gjorde slutt på optimismen. Arbeidet med det karakteristiske prosjektet ble avbrutt og de påbegynte bygningene ble stående, noen av dem halvveis rasert.

De utvalgte fotografiene viser folketomme bygninger og paviljonger som sto avlåst og utilgjengelig i flere tiår.
    Photo: Synlig.no / Kunst i offentlige rom

Tripoli, Dome Interior with Benn 2 [Fotografi]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to