Høstvæte, Hov i Øyer, Gudbrandsdalen [Olje på lerret]
I dette maleriet henter Fredrik Borgen (1852–1907) sitt motiv fra Hov gård i Øyer i Gudbrandsdalen, et av de store dalførene på Østlandet, mellom Valdres i vest og Østerdalen i øst ...
I dette maleriet henter Fredrik Borgen (1852–1907) sitt motiv fra Hov gård i Øyer i Gudbrandsdalen, et av de store dalførene på Østlandet, mellom Valdres i vest og Østerdalen i øst. Flere kunstnere reiste mot slutten av 1800-tallet gjennom disse dalførene på jakt etter motiver fra det «uberørte og ekte» Norge, som ennå ikke var preget av industrialiseringen og det moderne byliv, men hvor den norske bonden levde på samme vis som han hadde gjort i det man forestilte seg var uminnelige tider. Ideen kan ha vært romantisk, men Borgens skildring av naturen er nøktern og realistisk. I stedet for en lys høysommerdag har han valgt en regntung høstdag. Øverst til høyre i maleriet ser man en bonde og hans arbeidshest, en fjording. De er små, for her er det, typisk for Borgen, det «tomme» landskapet i forgrunnen som er bildets hovedmotiv, i den forstand at det er ikke noe egentlig motiv, bortsett fra bekken. Bekken slynger seg gjennom hele maleriet og drar oss fra forgrunnen via mellomgrunnen og til maleriets bakgrunn og hesten og bonden. Husene på gården er våte av regnet, og Borgen gjengir et stillferdig utsnitt, nesten som et øyeblikksbilde. Som sønn av en gårdbruker er dette sikkert en scene han også var vokst opp med på gården Borgen i Ullensaker. Kanskje er det hans egen far han har i minnet når han skildrer bonden og hesten i sin daglige dont.
Da Borgen malte sitt realistiske bilde, var det samtidig en parallell strømning i norsk kunst som ble kalt stemningsmaleriet. Kunstnerne var fortsatt realister, men de gikk etter hvert ut over det rent saklige, og man finner en ny følelse av stemningsladet og personligfølt stillhet og fred i deres skildring av landskapet. Selv om Borgen er en realistisk kunstner, er det kanskje et hint av en melankolsk stemning i dette maleriet?
Maleriet er ett av 28 malerier som i dag er lånt ut fra Nasjonalmuseet til Stortinget, en ordning som kom i stand før første verdenskrig. Under annen verdenskrig ble bildene sendt tilbake til Nasjonalgalleriet, men dette kom sammen med flere andre tilbake 1. august 1946.
Kilder:
Skedsmo, Tone: «Fredrik Borgen» i Norsk kunstnerleksikon
https://nkl.snl.no/Fredrik_Borgen
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».