Bildet viser de gjenværende ruinene av cistercienserklosteret som ligger på Hovedøya i Oslofjorden. Kunstneren Anders Svarstad (1869–1943) har stått i midtskipet i klosteranleggets ...
Bildet viser de gjenværende ruinene av cistercienserklosteret som ligger på Hovedøya i Oslofjorden. Kunstneren Anders Svarstad (1869–1943) har stått i midtskipet i klosteranleggets kirke, vendt mot koret og malt motivet. I motsetning til de nært og detaljert skildrede plantene i forgrunnen, er det vanskelig å forstå hvem de svartkledde personene i bildets bakgrunn er. Tvetydigheten, understreket av brede penselstrøk, gjør at man kan få assosiasjoner til en gruppe munker, selv om klosteret, som ble grunnlagt i 1147, ble oppløst i 1532, rett før reformasjonen.
Svarstad var i sitt kunstneriske virke, ved siden av portretter, i hovedsak opptatt av bylandskapet. Gjennom en rekke malerier skildret han storbyer i inn- og utland. Fra 1913 bodde han fast i Kristiania og fant sine motiver hovedsakelig her. Året før hadde han giftet seg med forfatterinnen Sigrid Unset (1882–1949). De ble formelt skilt i 1927, året etter at Klosterruinene på Hovedøya ble malt. De to holdt kontakten etter skilsmissen. Svarstad malte flere bilder fra Hovedøya i 1926, og to av dem befinner seg i dag i Sigrid Undsets hjem på Bjerkebæk.
Noe bymotiv er dette maleriet egentlig ikke selv om Hovedøya befinner seg innenfor Oslos bygrense. Klosterruinen er bevart godt nok til at man ennå i dag kan få et inntrykk av grunnplanet og de ulike rommenes størrelse. Den toskipede kirken var det største rommet. Hele anlegget ble i all hovedsak bygget av gråstein. Etter at reformasjonen i 1537 hadde gjort slutt på klostervesenet, ble det benyttet som steinbrudd for Akershus festning på 1540-tallet og for Det kongelige slott på 1820-tallet. En interesse for middelalder gjorde at klosterruinene ble arkeologisk utgravd første gang i 1845–1847, og det er trolig da detaljer i rød teglstein ble murt inn i ruinene. Vi kan se de røde teglsteinene i tydelig kontrast til de ellers nesten helt grå grunnfargene som dominerer maleriet. På den måten trekkes blikket vårt inn i maleriet.
Maleriet tilhører Nasjonalmuseet og har vært deponert i Stortinget 01.09.1946.
Kilder:
Bjerke, Øivind Storm: «Anders Svarstad» i Norsk kunstnerleksikon
Lerberg, Ellen J.: «Anders Svarstad» i Norsk biografisk leksikon
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».