• Dampskipet "Prins Carl" ligger parallelt med billedflaten, og sees fra styrbord side. Skroget er sort med hvit stripe langs skipssiden. Høy, tynn sort skorstein, to master hvorav den forreste er forsynt med rå- og gaffelseil, den akterste med gaffelseil. Alle seil er beslått. Svensk unionsflagg under gaffelen. Akterut sitter mange mennesker under solseilet. I bakgrunnen sees byen parallelt med billedflaten, ved foten av lave, grågule åser. Til høyre Lagmannsholmen og Odderøya. Her passerer to seilfartøyer. Helt til venstre en losskøyte, og mellom dampbåten og byen ligger flere seilskuter. Inne ved land er et par fartøyer til kjølhaling. Grønnblå sjø. Skyet himmel som skifter mellom gulgrått og blågrått.
    Photo: Vest-Agder-museet

Prospekt af Christiansands vesterside og Dampschibbet Prinds Carl 1830 [Gouache]