Vox Populi Norway [Scannete og reproduserte fotografier]
Verket Vox Populi, Norway (Folkets røst) ble bestilt for å henge i Stortingets komitehus. Da Tan fikk i oppdrag å lage et «portrett av Norge», lå det i oppgaven at verket skulle om ...
Verket Vox Populi, Norway (Folkets røst) ble bestilt for å henge i Stortingets komitehus. Da Tan fikk i oppdrag å lage et «portrett av Norge», lå det i oppgaven at verket skulle omfatte menneskene som lever her i landet. Kunstneren gjorde seg da kjent med Stortingets bygninger og kunstsamling. Det som fascinerte henne mest, var de om lag 3500 små fotografiene av forhenværende representanter som henger i stortingsbygningens korridorer. Hun valgte da å benytte samme format og brune trerammer som dem. I Vox Populi, Norway har Tan avfotografert 267 bilder fra over 100 private fotoalbum fra syv ulike byer i Norge. De private bildene viser fest, feiring og ferie og de mer hverdagslige øyeblikkene. Fotoinstallasjonen viser ikke bare et unikt, men også et svært gjenkjennelig utvalg fra private fotoalbum.
Tan har lånt de private fotoene og hengt dem opp slik at de skaper gjenkjennelse og vekker gamle minner. Men hun har også løftet alle de små øyeblikkene opp til en større sammenheng i måten de er hengt opp på. Helt til venstre er det et ultralydbilde, gravide kvinner og nyfødte barn. Så veksler livets små og store hendelser i de ulike fotoene som samtidig flettes sammen med de fire årstidene for å ende opp nederst til høyre med vinter og begravelse. På denne måten blir verket som en livsfrise – fra unnfangelse til død. Verket viser hvordan det er å bli født, vokse opp og bli gammel i Norge. Selv om vi ikke nødvendigvis kjenner igjen ansiktene, vil vi derimot kjenne igjen situasjonene, klærne, stedene og hendelsene. Verket viser ikke bare det som etter hvert er gamle fotografier, det tar oss også med til en førdigital verden. Fotoalbumet med små papirbilder er i ferd med å bli en del av historien, akkurat som tiden fanget i fotografiene blir fjernere og fjernere for tilskueren.
Tan har selv kalt verket et uoffisielt gruppeportrett, og på en måte er det et slags ikke-vitenskapelig tverrsnitt av befolkningen. I den engelskspråklige verden (Tans mor er australsk) benyttes vox populi også synonymt med majoriteten i folkeopinionen. Tan gjentok, etter Stortingets verk, liknede fotoinstallasjoner i Sydney, Tokyo, Sveits (ingen spesifikk by) og London. Utgangspunktet for dem alle var de flere tusen små fotografiene av stortingspolitikerne, men i motsetning til de individuelle og identifiserbare portrettene, er Vox Populi, Norway et kollektivt fotoalbum.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».