History
-
I protokollen heter det at portrettet har hengt i Torjul kirke nær Sunndalsøra og senere på en gård i samme bygd hvor oppkjøper Hernes kjøpte det. Senere er det tilføyd at portrettet skal være kjøpt i Størentraktene. I Klæbu kirke henger et portett som er identisk, men det har ikke samme ramme.
Et pendantportett med kvinne som har samme signatur og årstall, samt samme ramme og størrelse som portrettet i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, eies av Nasjonalmuseet (NG.M.02153). Kvinnen identifiseres som fru Maren Lemvig, sogneprest Lemvigs kone.
Protokollen fra 1901 opplyser ikke noe om hvilken prest dette er. Første gang man kan se påstanden om at dette er sogneprest Jens Lemvig, er i en artikkel i Dagsposten 10/3-1918 av lokalhistorikeren Joh. Brodahl («Skildreren Petter Batta»). I 1920 skriver også C.W. Schnitler dette (Norges malerkunst i det attende aarhundrede), og her nevner han også Maren Lemvig-portrettet som da var i privateie (Wesmann Kjær). Man må gå ut fra at Jens Lemvig ble trukket frem p.g.a. maleriet i Klæbu kirke. Det er imidlertid et problem at han ble født 1668 når det står ætatis 59 på maleriet.
Det ser ut til at den eneste presten i Trondhjems Stift som var 59 år i 1725 var sogneprest Jeremias Hass (1666-1735) på Frosta. Han var gift med Margretha Borch (1663-1746). Deres sønn Peder Borch ble i 1729 sogneprest i Sunndal. Ettersom museets protokoll forteller at portrettet kom fra Sunndal i 1901, er det en mulighet for at portrettene viser Jeremias Hass og Margretha Borch.
Jermeias Hass hadde en sønn, Peder Borch (1692-1751), som i 1729 ble sogneprest i Sunndal. Ifølge museets protokoll i 1901 ble maleriet kjøpt her. Peder Borchs datter Sophia Amalia giftet seg i 1783 med Thobias Brodtkorb, sogneprest til Hitra. Pendantmaleriet var inntil 1940-tallet eid av tannlege Oluf Wesmann Kjær (1874-1945) i Oslo, gift med Aagot-Bergljot, født Brodtkorb (1875-1937). Schnitler skriver: "Fruens portræt har feilagtigt gaat under navn av et kvindelig medlem av familien Brodtkorb". Hennes gren av familien kom fra Tjøtta, men det var ingen prest i området som passer til portrettet. Thobias Brodtkorb tilhørte Hemne-grenen. Det er likevel en mulighet for at fruens portrett har vandret mellom grenene.
Produksjon: 1725 (Signatur med årstall.)
Portrett malt av Peter Petersen Batta.- KunstnerBatta, Peter Petersen
- Production placeNorge Sør-Trøndelag Sør-Trøndelagsannsynlig
Proveniens: 1901 (Museets protokoll.)
Kjøpt av oppkjøper B. Hernes for 60 kroner.
Classification
-
- Kunst (Outline)OU 530
References
-
- LitteraturreferanserAndreas Erlandsen: Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Throndhjems Stift. Christiania og Levanger 1844-1855. Joh. Brodahl: "Skildreren Petter Batta", Dagsposten 10/3-1918. Schnitler, Carl W.: Malerkunsten i Norge i det attende aarhundrede, 1920. Norsk Kunstnerleksikon, b. 1, 1982.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNK1901-096
- Part of collectionNordenfjeldske kunstindustrimuseum
- Owner of collectionNordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- InstitutionNordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- Date publishedDecember 1, 2017
- Date updatedMay 25, 2022
- DIMU-CODE021047370800
- UUIDe15434de-74f1-48b5-8932-25de4e414128
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».