• Bildet viser Jesus kledd i rød kjortel i diskusjon med de skriftlærde. Gesten han gjør kan være telling av argumenter på fingrene,  det er kjent at dette var en hukommelsesteknikk også i antikken. Jesus er omgitt av to lærde på hver side. Bakgrunnen er mørk. På venstre side går ikke motivet helt ut til kanten, men ender i en bråbrun kant.

Maleriet er en kopi av av et bild eav Leonardo da Vinci, men det er lite trolig at det er en direkte kopi. National gallery i London har en Leonardo-kopi utført avLuini, og denne har temmelig nøyaktig de samme målene osm det aktuelle maleriet på Gimle. Det er trolig at bildet derfor kan være en kopi av det malt av Luini. i forhold til Leonardos original er maleriet en temmelig god gjengivelse også i detaljer. Imidlertid virker Jesus' ansikt en smule mer feminint på kopien.
Det originale Leonardo-bildet ble bestilt av Isabel D'Erste 14. mai 1540, og var ferdig omkring 1507.

Photo: Vest-Agder-museet

Jesus omgitt av de skriftlærde [Maleri]