• Jomfru Maria med Jesus-barnet og kvinnelig helgen. Sentralt i bildet sitter Jomfru Maria med Jesus-barnet i fanget. Jesus holder en ring som han skal til å sette på fingeren til en knelende kvinne. Kvinnen har en liten korne eller et diadem i håret. Den sentrale gruppen omgis av større engler. Bak og over sees mindre engler blant annet to flyvende med en krans og palmegrein. I forgrunnen ligger et sverd på en del av et hjul som er St. Katarinas attributter. Til høyre i bildet får man et glimt innover i et arkitektonisk miljø. Motivet kan klassifiseres som "den hellige Katarinas trolovelse".

Katharina av Alexandrias tilbedelse av Jesusbarnet [Oljemaleri]

2 comments

• Tittelen "Den hellige familie" er definitivt villedende (Josef er ingensteds å se) og bør erstattes av den riktige, som nevnes lenger nede, "St. Katarinas (mystiske) trolovelse". Det er den tradisjonelle betegnelsen for dette velkjente motivet.
  • Takk for kommentaren.