• "Eyes as Big as Plates" av Karoline Hjorth og Riitta Ikonen er et fotokunstprosjekt om eldre tiders forklaringer på naturfenomener. Personifikasjon var mye brukt, og man fremstilte gjerne naturens fenomener som ånder, underjordiske vesener og guder med hver sin unike personlighet.

Siden prosjektet startet i 2011, har fotoserien utviklet seg til et forsøk på å forstå det moderne menneskets tilhørighet til naturen. Hvert motiv viser en ensom skikkelse i et landskap. Skikkelsene er ikledd elementer fra omgivelsene, noe som uttrykker en symbiose, en grunnleggende samhørighet, mellom naturen og mennesket.

Fotoserien teller over 60 verk og er produsert i samarbeid med pensjonister fra en rekke land og kulturer. Eldre mennesker er rike på erfaringer. Ved å invitere denne gruppen inn i prosjektet har kunstnerne ønsket å vise hvor mennesket er i dag, og samtidig stille spørsmål om hvor fremtidens generasjoner er på vei.

Blant personene som inngår i prosjektet, finner vi blant annet agronomer, fiskere, rørleggere, zoologer, operasangere, husmødre, kunstnere, akademikere – og 90 år gamle fallskjermhoppere.
    Photo: Ikonen og Hjorth / Kunst i offentlige rom

Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom