Mathias Severin Berntsen Skeibrok (1851–1896) innførte naturalismen i norsk skulptur, og hans portrett av Arne Baggerud (1825–1880) er nettopp det, en realistisk og detaljert gjeng ...
Mathias Severin Berntsen Skeibrok (1851–1896) innførte naturalismen i norsk skulptur, og hans portrett av Arne Baggerud (1825–1880) er nettopp det, en realistisk og detaljert gjengivelse av politikeren. Han er kledd i sin samtids tøy, og bysten er en typisk for Bidermeier-tradisjon, hvor dugelige borgere og deres dyder skulle hylles – og konserveres for ettertiden – med byster av denne typen.
Læreren, lensmannen og gårdbrukeren Arne Baggerud var en av Johan Sverdrups (1816– 1892) støttespillere, og han var stortingsmann i mer enn 30 år. I 1881 arrangerte heradsstyret i Nordre Land en innsamling av en «i sin Tid» nedsatt komité til en portrettbyste av Baggerud som skulle overrekkes Stortinget. Det var lensmannen i Nordre Land, Oscar Nilsen, som i brev av 7. april 1885 hadde tilbudt Stortinget gaven. De først verkene i kunstsamlingen ble alle debattert i Stortinget før det ble fattet vedtak om gaven skulle aksepteres eller ei. De ble alltid akseptert. Bysten, som var nummer fire i rekken av gaver og kunstverk, ble, som de tre forgående, vedtatt stilt opp i Stortingets forsamlingssal, det som senere ble Eidsvollsgalleriet. Med den fjerde bysten i samme sal begynte det som skulle bli Stortingets Pantheon – et minnegalleri – å ta form.
Litteratur: Haffner, Vilhelm: Stortingets hus, Gyldendal, Oslo 1953
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».