Eilif Peterssens (1852–1928) portrett av Peter Mozfeldt (1777–1854) viser eidsvollsmannen i et formelt portrett med statsrådsuniform og ordener. Da kong Karl Johan (1763–1844) var ...
Eilif Peterssens (1852–1928) portrett av Peter Mozfeldt (1777–1854) viser eidsvollsmannen i et formelt portrett med statsrådsuniform og ordener. Da kong Karl Johan (1763–1844) var i Norge i 1838–1839, ble Motzfeldt tildelt Serafimerordenen. Det originale portrettet er altså malt etter at Mozfeldt hadde trukket seg tilbake fra sin politiske karriere i 1837, eller muligens er ordenen malt på i ettertid, noe som slett ikke var uvanlig. Han er avbildet med et intenst blikk og bærer for øvrig Sverdordenen og rundt halsen Nordstjerneordenen.
Motzfeldt var valgt inn både for Bergen og Artellerikorpset, men etter Christian Frederiks (1786–1848) ønske, møtte han som representant for sistnevnte. Motzfeldt kom til å spille en fremtredende rolle som en av lederne for selvstendighetspartiet. Han var en hyppig deltaker i debattene på Eidsvoll og deltok med «Skarpsindighet, Kundskab og Humanitet». Han avviste enhver tanke på tilnærming til Sverige, men stod likevel på god fot med sine politiske motstandere. Som medlem av konstitusjonskomiteen var han en vokter av folkets rettigheter og bidro ellers aktivt i alle saker. Med to stemmers overvekt tapte han kampen mot delingen av Stortinget i Odelsting og Lagting. Den siste uken var han viseformann i Riksforsamlingen og en av de tre som underskrev 17. mai og dermed fastsatte Grunnlovens dato. Innsatsen på Eidsvoll ble starten på en lang politisk karriere. Han var blant de 18 eidsvollsmenn som ble valgt til Det overordentlige Storting høsten 1814 for å endre Grunnloven inn i unionen med Sverige. Senere samme år ble Motzfeldt statsråd og satt nesten sammenhengende i regjering frem til 1837.
Stortingets portrett er en kopi etter Jacob Munchs (1776–1839) portrett malt etter levende modell. Det originale maleriet som er i privat eie, er også kopiert av kunstneren Johannes Bugge Piene (1874–1954) i 1913. Dette maleriet tilhører Oslo Museum. Det er interessant at museet i sine samlinger har to malerier, dette og et annet malt av Asta Nørregaard (1853–1933), som er svært like portrettkopiene som er i Stortingets Eidsvollsgalleri og som begge er malt i 1913, da flere kunstnere allerede var i gang med sine portretter til Stortinget. Kan dette muligens være en form for utkast av kunstnere som aldri ble med i Eidsvollsgalleriet?
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».