• I verket "Re:forest" har Camille Norment og Øivin Horvei latt en del av det gamle universitetet, som er inkorporert i nybygget, bli overgrodd av subtropiske planter. I et ellers minimalistisk miljø er installasjonen som et glimt inn i et annet rom eller en annen tid. Den kan være et overgrodd monument fra en svunnen tid eller en science fiction-aktig by fra fremtiden.

Menneskeskapte strukturer dekt av vegetasjon er en del av fremtidsvisjonene i våre mest teknologisk avanserte samfunn. En symbiose mellom levende organismer og teknologi er forbundet med science fiction, men kan også være «science facts» i utviklingen av et bærekraftig samfunn.

En bokstavelig tolkning av tittelen "Re:forest" er at skogen gror igjen over menneskeskapt arkitektur og slik gjenerobrer landskapet. Men man kan også lese «Re:» som «Reply», altså at skogen utgjør et gjensvar på den geologiske epoken jorden nå sies å være inne i: antropocen. Navnet betyr «menneskets epoke» og viser til at det nå er menneskelig aktivitet som er mest avgjørende for hvordan jordens overflate og klodens systemer utvikler seg.

Re:forest er først og fremst et visuelt verk, men det virker også inn på luktesansen og akustikken. Verket påvirker dermed opplevelsen av stedet også før man ser det – som et forvarsel om noe.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • I verket "Re:forest" har Camille Norment og Øivin Horvei latt en del av det gamle universitetet, som er inkorporert i nybygget, bli overgrodd av subtropiske planter. I et ellers minimalistisk miljø er installasjonen som et glimt inn i et annet rom eller en annen tid. Den kan være et overgrodd monument fra en svunnen tid eller en science fiction-aktig by fra fremtiden.

Menneskeskapte strukturer dekt av vegetasjon er en del av fremtidsvisjonene i våre mest teknologisk avanserte samfunn. En symbiose mellom levende organismer og teknologi er forbundet med science fiction, men kan også være «science facts» i utviklingen av et bærekraftig samfunn.

En bokstavelig tolkning av tittelen "Re:forest" er at skogen gror igjen over menneskeskapt arkitektur og slik gjenerobrer landskapet. Men man kan også lese «Re:» som «Reply», altså at skogen utgjør et gjensvar på den geologiske epoken jorden nå sies å være inne i: antropocen. Navnet betyr «menneskets epoke» og viser til at det nå er menneskelig aktivitet som er mest avgjørende for hvordan jordens overflate og klodens systemer utvikler seg.

Re:forest er først og fremst et visuelt verk, men det virker også inn på luktesansen og akustikken. Verket påvirker dermed opplevelsen av stedet også før man ser det – som et forvarsel om noe.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • I verket "Re:forest" har Camille Norment og Øivin Horvei latt en del av det gamle universitetet, som er inkorporert i nybygget, bli overgrodd av subtropiske planter. I et ellers minimalistisk miljø er installasjonen som et glimt inn i et annet rom eller en annen tid. Den kan være et overgrodd monument fra en svunnen tid eller en science fiction-aktig by fra fremtiden.

Menneskeskapte strukturer dekt av vegetasjon er en del av fremtidsvisjonene i våre mest teknologisk avanserte samfunn. En symbiose mellom levende organismer og teknologi er forbundet med science fiction, men kan også være «science facts» i utviklingen av et bærekraftig samfunn.

En bokstavelig tolkning av tittelen "Re:forest" er at skogen gror igjen over menneskeskapt arkitektur og slik gjenerobrer landskapet. Men man kan også lese «Re:» som «Reply», altså at skogen utgjør et gjensvar på den geologiske epoken jorden nå sies å være inne i: antropocen. Navnet betyr «menneskets epoke» og viser til at det nå er menneskelig aktivitet som er mest avgjørende for hvordan jordens overflate og klodens systemer utvikler seg.

Re:forest er først og fremst et visuelt verk, men det virker også inn på luktesansen og akustikken. Verket påvirker dermed opplevelsen av stedet også før man ser det – som et forvarsel om noe.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • I verket "Re:forest" har Camille Norment og Øivin Horvei latt en del av det gamle universitetet, som er inkorporert i nybygget, bli overgrodd av subtropiske planter. I et ellers minimalistisk miljø er installasjonen som et glimt inn i et annet rom eller en annen tid. Den kan være et overgrodd monument fra en svunnen tid eller en science fiction-aktig by fra fremtiden.

Menneskeskapte strukturer dekt av vegetasjon er en del av fremtidsvisjonene i våre mest teknologisk avanserte samfunn. En symbiose mellom levende organismer og teknologi er forbundet med science fiction, men kan også være «science facts» i utviklingen av et bærekraftig samfunn.

En bokstavelig tolkning av tittelen "Re:forest" er at skogen gror igjen over menneskeskapt arkitektur og slik gjenerobrer landskapet. Men man kan også lese «Re:» som «Reply», altså at skogen utgjør et gjensvar på den geologiske epoken jorden nå sies å være inne i: antropocen. Navnet betyr «menneskets epoke» og viser til at det nå er menneskelig aktivitet som er mest avgjørende for hvordan jordens overflate og klodens systemer utvikler seg.

Re:forest er først og fremst et visuelt verk, men det virker også inn på luktesansen og akustikken. Verket påvirker dermed opplevelsen av stedet også før man ser det – som et forvarsel om noe.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom

Re:forest [Vegginstallasjon]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to