• Pieski har klare røtter i den arktiske kulturen og bruker sin samiske identitet og historie i samtidens språk. Kunstverket spiller på utsyn og erfaring. Installasjonen av trådrysjer og metallstenger henger ned som en «uro» fra overlystaket, der de bevegelige tekstilene bringer noe levende og taktilt inn i bygget. Med en stram henvisning til den samiske folkedraktens sjal, nærmere bestemt sjalets v-form, dannes det henholdsvis opake og transparente mønster som forandres ettersom hvor en er i bygget.

Leagi vuoigna / Spirit of the Valley [Tekstil]