• "Solaris" tar utgangpunkt i science fiction romanen "Solaris" av Stanislaw Lem som omhandler kommunikasjon med utenomjordisk liv på en fjern planet. Solaris er dekket av et hav som viser seg å være en altomfattende sansende organisme. Bjarres serie fungerer ikke som direkte illustrasjoner over boken men springer ut fra egen fantasi. Bildene i denne serien undersøker forholdet mellom en litterær tekst, mentale bilder, forskjellige pop-kulturelle visualiseringer av det ukjente og usynlige fenomener i astronomi og kvantefysikk. De fungerer på denne måten både som visualiserende aspekter ved en sannsynlig fjern planet, og som en visualisering av hva som ligger innenfor.
    Photo: Thommesen, Randi / Kunst i offentlige rom

Solaris (Fantasy Landscape no.5) [Tegning]