• Et utsnitt av et bygdetun viser fire laftede bygninger i tre. Helt til venstre i motivet vises en bygning med torvtak, posisjonert med kortsiden frem. Bygningen har oppmurt kjeller og tolv-ruters vinduer. Bak denne ser man langsiden av to bygninger, ett bolighus og en bruksbygning. Videre ser man såvidt et hjørne av en siste laftet trebygning. Rundt bygningene er tegnet busker og bjørketræt. Bakerst i motivet ser man en nåleskog. Teknikken preges av skravering, og tegnerens fokus ligger på bygningene, ikke omgivelsene som er hastig tegnet og ikke viet den samme detaljrikdommen som bygningene. Tegneren har benyttet seg av en mykere blyant og viskelær i tegneprosessen.
    Photo: Valdres Folkemuseum (Opphavsrett)

Kvien gård. Fra omk. 1600 [Blyanttegning]