• Fra omkring midten av 2000-tallet beveget Tandberg seg over i tekstlige collagearbeider. Hun tok tak i det helt nære og hverdagslige som avisen, som hun dekonstruerte til rene fragmenter av bokstaver, ord, setninger og bilder, gjennom en fysisk og digital klippe- og limeprosess. Ved å «oppløse» og forvandle avisinnholdet til poetiske og dekorative uttrykk – der ord og bilder er satt sammen i collager uten åpenbar mening – gikk Tandberg lekende inn i en del av vår virkelighet og viste den som en foranderlig og justerbar størrelse.
Etter avisprosjektet fortsatte hun å arbeide med tekst, men denne gangen litteratur. Hun valgte verk av bl.a. Albert Camus, T.S. Elliot og Samuel Beckett som handlet om fremmedgjøring, og gikk inn i eksistensielle spørsmål. De to maleriene My face. og As me. som henger på to motstående vegger i lesesalen, er fra serien Mumbles (2011). I serien, der tittelen refererer til hennes bok med samme navn, leker hun med ulike måter å representere selvet på, men nå gjennom bruk av tekst. Maleriene består av korte setninger, som oftest bare et par ord. De malte ordene kan oppleves både som tekst og bilde.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom
  • Fra omkring midten av 2000-tallet beveget Tandberg seg over i tekstlige collagearbeider. Hun tok tak i det helt nære og hverdagslige som avisen, som hun dekonstruerte til rene fragmenter av bokstaver, ord, setninger og bilder, gjennom en fysisk og digital klippe- og limeprosess. Ved å «oppløse» og forvandle avisinnholdet til poetiske og dekorative uttrykk – der ord og bilder er satt sammen i collager uten åpenbar mening – gikk Tandberg lekende inn i en del av vår virkelighet og viste den som en foranderlig og justerbar størrelse.
Etter avisprosjektet fortsatte hun å arbeide med tekst, men denne gangen litteratur. Hun valgte verk av bl.a. Albert Camus, T.S. Elliot og Samuel Beckett som handlet om fremmedgjøring, og gikk inn i eksistensielle spørsmål. De to maleriene My face. og As me. som henger på to motstående vegger i lesesalen, er fra serien Mumbles (2011). I serien, der tittelen refererer til hennes bok med samme navn, leker hun med ulike måter å representere selvet på, men nå gjennom bruk av tekst. Maleriene består av korte setninger, som oftest bare et par ord. De malte ordene kan oppleves både som tekst og bilde.
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom

My face. [Maleri]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to