1
13
100
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Johaug, Erland / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Johaug, Erland / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Johaug, Erland / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Johaug, Erland / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Det følgende er basert på Vigdis Vingelsgaards analyse av altertavla (Vingelsgaard 2004; se referanser). Hovedtavla viser julenattmotivet med gjeternes tilbedelse. Jesus er svøpt i et klede, ligger på halm og blir våka over av en engel. Maria står til venstre med korsede armer. Josef står til høyre med en fakkel. Til høyre for ham igjen er det to gjetere, en okse og et esel. Til venstre for Maria sitter en knelende gjeter med hodeplagg. Det skimtes et bylandskap i bakgrunnen. På himmelen er det skyer med en engel. Scena har trekk fra et tresnitt av Albrecht Dürer. Mellom hovedtavla og tavla over er deler av en tekst bevart; "En søn er os given E". Det er sannsynlig at dette er deler av vers 9.6 i Jesaia. Hele sitatet på tavla kan ha vært" Et barn er os født En søn er os given Esaias IX VI." Den øverste tavla har Maria bebudelse som motiv. Øverst i bildet ser vi en due. Den symboliserer Gud, og sender engelen Gabriel med budskapet til Maria. Hun sitter i sitt sengekammer med en oppslått bok foran seg. Hendene hennes er samla foran brystet og hodet er vendt mot engelen. I bakgrunnen ser vi en himmelseng med draperi. I sin venstre hånd holder Gabriel et septer (en stav) med et bånd slynga rundt. På båndet står det en hilsen. Med den høyre hånda velsigner han Maria med korsets tegn. Tavla ligner Virgil Solis (1514-1562) tresnitt av bebudelsen fra 1562.
Photo: Fotoavdelingen Anno Domkirkeodden / Anno Musea i Nord-Østerdalen
Accept license and download photo