• Hellige Aviv, Gurij og Samon

De tre martyrene Aviv (gresk: Abibos), Gurij (Gourias) og Samon (Samonas) opptrer som regel sammen på ikonene. De levde i følge tradisjonen på 300-tallet i Antiokia (Syria) og ble myrdet fordi de nektet å ofre til hedenske gudebilder. I Russland ble de regnet som skytshelgener for dem som ønsket å inngå ekteskap. Deres minnedag er 15. november.

Til venstre står Aviv med et røkelseskar, diakonens særskilte kjennetegn. Han bærer et praktfullt diakonskrud (stikharion ) av gullbrokade. De øvrige er kledd i sivile drakter. Alle tre holder et lite kors i hånden. Dette er martyrenes attributt i ikonkunsten.

Kristus Pantokrator (gresk for allherskeren) åpenbarer seg i himmelen og velsigner martyrene fra oven. Fremstillingen av skyene som omgir Kristus er typisk for det sene 1700-tallet. De er presist modellert i ulike nyanser av blått og minner om drueklaser. Diakonskrudetsbarokkinspirerte mønster og bruken av naturalistisk fargeperspektiv for å gjengi bakken martyrene står på vitner om vestlig stilinnflytelse. Fargeperspektivet er imidlertid kombinert med den tradisjonelle gullgrunnen. Gullet symboliserer Guds uskapte lys og antyder at martyrene befinner seg i en forklaret, guddommeliggjort tilstand som er vesensforskjellig fra vår jordiske virkelighet.

Skrevet av Caroline Serck-Hanssen
    Photo: Ringerikes museum