Otto Sinding var en mangesidig kunstner, som hadde vanskelig for å bestemme seg for motiver og uttrykk. Hans produksjon er således splittet mellom historiemalerier, folkelivsskildr ...
Otto Sinding var en mangesidig kunstner, som hadde vanskelig for å bestemme seg for motiver og uttrykk. Hans produksjon er således splittet mellom historiemalerier, folkelivsskildringer og landskapsmotiver. Sistnevnte fikk han gjennom professorene Gude og Riefstahl i Karlsruhe, mens Carl Pilotys historiemalerier påvirket ham under studietiden i Berlin. Han holdt også kontakten med Norge, og leverte en rekke illustrasjoner til Asbjørnsens nye eventyrutgave og dro på en rekke studieturer til Nord-Norge. Ved siden av Peder Balke var Sinding med på å gjøre Nord-Norge kjent i kunsten. På 1890-tallet tok teateret mye av Sindings tid og han virket både som teatermaler og instruktør på Christiania Theater. Sinding var også opptatt av kunstnerpolitikk, og var den første til å engasjere seg mot Christiania kunstforenings innkjøpspolitikk, og talte de unges sak da Olav Rusti ble refusert.