1
5
100
Bormaskin, motorbormaskin, bergbormaskin (fjellboringsmaskin), av typen Atlas Copco Cobra BBM 47 LA brukt for boring i stein og fjell med sikte på sprenging. Det er montert et bor i maskinen. En slik bormaskin kunne for eksempel brukes under grunnarbeid ved bygging av skogsbilveger. Bormaskinen drives av en totaktsmotor med oljeblandet bensin i forholdet 1:20. SJF.14565 er næmest identisk med SJF.12148, beskrivelsen av SJF.12565 er kopiert fra SJF.12148, se også vedlagt skannet kopi av instruksjonsbok for BBM 45L som også kan brukes for BBM 47 LA under fanen "Referanse til filer": Cobra-maskin fra selskapet Atlas Copco, bygd for boring i stein og fjell under grunnarbeid, blant annet i forbindelse med vegbygging og sprenging. Maskinen er håndholdt og motordrevet. Den later i hovedsak til å være bygd av komponenter av stål og aluminium. Redskapet holdes og styres ved hjelp av to rørformete handtak som stikker fram på hver sin side av maskinens overdel. Til det ene av handtakene er det koplet i stålbøyle, som brukes til å gi gass, for dermed å øke arbeidshastigheten. En halvannenliters drivstofftank er montert øverst på maskinen. Den har gjenget lokk. Tanken omslutter delvis et luftfilter med perforert overflate. Under filteret er det en skrue som regulerer drivstofftilgangen til motoren. På den ene side av maskinens overdel finner vi et deksel som skjermer et svinghjul med vifte. På viftedekselet er det montert et handtak for startsnora, som for øvrig er en metallvaier. På svinghjulhuset finner vi også et lettmetallskilt, som vider at maskinen har typenummer BBM 47LA og tilvirkningsnummer 81 87 10. Når maskinen trekkes i gang ved hjelp av startsnora, begynner veivakselen, som sitter like ved drivstoffskruen, å rotere. Når motorstempelet går nedover, suges luft inn i luftfilteret gjennom forgasseren, der lufta blandes med brensel fra bensintanken. Blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset og overføres til sylinderen, der den samtidig fortrenger avgassene fra forrige stempelslag. Samtidig som blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset, suges luft inn i kompressoren. Når motorstempelet beveger seg nedover i sylinderen, komprimeres lufta i kompressoren, og den føres gjennom et rør til et rom under slagsylinderen. Dette rommet får overtrykk på grunn av en ventil ved utløpet. På grunn av dette overtrykket beveges slagsylinderen oppover, slik at blandinga av luft og brensel komprimeres mellom de to stemplene. Så antennes blandinga av en gnist fra sylinderen. Dette skaper et trykk som presser slagstempelet ned mot bornakken. Samtidig drives motorstempelet oppover, og en ny omdreining kan starte. Kompressorlufta ledes fra rommet under slagsylinderens flens via en ventil ut gjennom boret, som dermed renses av lufttrykket. Borets rotasjon skapes av veivakselen gjennom en torsjonsaksling.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Bormaskin, motorbormaskin, bergbormaskin (fjellboringsmaskin), av typen Atlas Copco Cobra BBM 47 LA brukt for boring i stein og fjell med sikte på sprenging. Det er montert et bor i maskinen. En slik bormaskin kunne for eksempel brukes under grunnarbeid ved bygging av skogsbilveger. Bormaskinen drives av en totaktsmotor med oljeblandet bensin i forholdet 1:20. SJF.14565 er næmest identisk med SJF.12148, beskrivelsen av SJF.12565 er kopiert fra SJF.12148, se også vedlagt skannet kopi av instruksjonsbok for BBM 45L som også kan brukes for BBM 47 LA under fanen "Referanse til filer": Cobra-maskin fra selskapet Atlas Copco, bygd for boring i stein og fjell under grunnarbeid, blant annet i forbindelse med vegbygging og sprenging. Maskinen er håndholdt og motordrevet. Den later i hovedsak til å være bygd av komponenter av stål og aluminium. Redskapet holdes og styres ved hjelp av to rørformete handtak som stikker fram på hver sin side av maskinens overdel. Til det ene av handtakene er det koplet i stålbøyle, som brukes til å gi gass, for dermed å øke arbeidshastigheten. En halvannenliters drivstofftank er montert øverst på maskinen. Den har gjenget lokk. Tanken omslutter delvis et luftfilter med perforert overflate. Under filteret er det en skrue som regulerer drivstofftilgangen til motoren. På den ene side av maskinens overdel finner vi et deksel som skjermer et svinghjul med vifte. På viftedekselet er det montert et handtak for startsnora, som for øvrig er en metallvaier. På svinghjulhuset finner vi også et lettmetallskilt, som vider at maskinen har typenummer BBM 47LA og tilvirkningsnummer 81 87 10. Når maskinen trekkes i gang ved hjelp av startsnora, begynner veivakselen, som sitter like ved drivstoffskruen, å rotere. Når motorstempelet går nedover, suges luft inn i luftfilteret gjennom forgasseren, der lufta blandes med brensel fra bensintanken. Blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset og overføres til sylinderen, der den samtidig fortrenger avgassene fra forrige stempelslag. Samtidig som blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset, suges luft inn i kompressoren. Når motorstempelet beveger seg nedover i sylinderen, komprimeres lufta i kompressoren, og den føres gjennom et rør til et rom under slagsylinderen. Dette rommet får overtrykk på grunn av en ventil ved utløpet. På grunn av dette overtrykket beveges slagsylinderen oppover, slik at blandinga av luft og brensel komprimeres mellom de to stemplene. Så antennes blandinga av en gnist fra sylinderen. Dette skaper et trykk som presser slagstempelet ned mot bornakken. Samtidig drives motorstempelet oppover, og en ny omdreining kan starte. Kompressorlufta ledes fra rommet under slagsylinderens flens via en ventil ut gjennom boret, som dermed renses av lufttrykket. Borets rotasjon skapes av veivakselen gjennom en torsjonsaksling.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Bormaskin, motorbormaskin, bergbormaskin (fjellboringsmaskin), av typen Atlas Copco Cobra BBM 47 LA brukt for boring i stein og fjell med sikte på sprenging. Det er montert et bor i maskinen. En slik bormaskin kunne for eksempel brukes under grunnarbeid ved bygging av skogsbilveger. Bormaskinen drives av en totaktsmotor med oljeblandet bensin i forholdet 1:20. SJF.14565 er næmest identisk med SJF.12148, beskrivelsen av SJF.12565 er kopiert fra SJF.12148, se også vedlagt skannet kopi av instruksjonsbok for BBM 45L som også kan brukes for BBM 47 LA under fanen "Referanse til filer": Cobra-maskin fra selskapet Atlas Copco, bygd for boring i stein og fjell under grunnarbeid, blant annet i forbindelse med vegbygging og sprenging. Maskinen er håndholdt og motordrevet. Den later i hovedsak til å være bygd av komponenter av stål og aluminium. Redskapet holdes og styres ved hjelp av to rørformete handtak som stikker fram på hver sin side av maskinens overdel. Til det ene av handtakene er det koplet i stålbøyle, som brukes til å gi gass, for dermed å øke arbeidshastigheten. En halvannenliters drivstofftank er montert øverst på maskinen. Den har gjenget lokk. Tanken omslutter delvis et luftfilter med perforert overflate. Under filteret er det en skrue som regulerer drivstofftilgangen til motoren. På den ene side av maskinens overdel finner vi et deksel som skjermer et svinghjul med vifte. På viftedekselet er det montert et handtak for startsnora, som for øvrig er en metallvaier. På svinghjulhuset finner vi også et lettmetallskilt, som vider at maskinen har typenummer BBM 47LA og tilvirkningsnummer 81 87 10. Når maskinen trekkes i gang ved hjelp av startsnora, begynner veivakselen, som sitter like ved drivstoffskruen, å rotere. Når motorstempelet går nedover, suges luft inn i luftfilteret gjennom forgasseren, der lufta blandes med brensel fra bensintanken. Blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset og overføres til sylinderen, der den samtidig fortrenger avgassene fra forrige stempelslag. Samtidig som blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset, suges luft inn i kompressoren. Når motorstempelet beveger seg nedover i sylinderen, komprimeres lufta i kompressoren, og den føres gjennom et rør til et rom under slagsylinderen. Dette rommet får overtrykk på grunn av en ventil ved utløpet. På grunn av dette overtrykket beveges slagsylinderen oppover, slik at blandinga av luft og brensel komprimeres mellom de to stemplene. Så antennes blandinga av en gnist fra sylinderen. Dette skaper et trykk som presser slagstempelet ned mot bornakken. Samtidig drives motorstempelet oppover, og en ny omdreining kan starte. Kompressorlufta ledes fra rommet under slagsylinderens flens via en ventil ut gjennom boret, som dermed renses av lufttrykket. Borets rotasjon skapes av veivakselen gjennom en torsjonsaksling.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Bormaskin, motorbormaskin, bergbormaskin (fjellboringsmaskin), av typen Atlas Copco Cobra BBM 47 LA brukt for boring i stein og fjell med sikte på sprenging. Det er montert et bor i maskinen. En slik bormaskin kunne for eksempel brukes under grunnarbeid ved bygging av skogsbilveger. Bormaskinen drives av en totaktsmotor med oljeblandet bensin i forholdet 1:20. SJF.14565 er næmest identisk med SJF.12148, beskrivelsen av SJF.12565 er kopiert fra SJF.12148, se også vedlagt skannet kopi av instruksjonsbok for BBM 45L som også kan brukes for BBM 47 LA under fanen "Referanse til filer": Cobra-maskin fra selskapet Atlas Copco, bygd for boring i stein og fjell under grunnarbeid, blant annet i forbindelse med vegbygging og sprenging. Maskinen er håndholdt og motordrevet. Den later i hovedsak til å være bygd av komponenter av stål og aluminium. Redskapet holdes og styres ved hjelp av to rørformete handtak som stikker fram på hver sin side av maskinens overdel. Til det ene av handtakene er det koplet i stålbøyle, som brukes til å gi gass, for dermed å øke arbeidshastigheten. En halvannenliters drivstofftank er montert øverst på maskinen. Den har gjenget lokk. Tanken omslutter delvis et luftfilter med perforert overflate. Under filteret er det en skrue som regulerer drivstofftilgangen til motoren. På den ene side av maskinens overdel finner vi et deksel som skjermer et svinghjul med vifte. På viftedekselet er det montert et handtak for startsnora, som for øvrig er en metallvaier. På svinghjulhuset finner vi også et lettmetallskilt, som vider at maskinen har typenummer BBM 47LA og tilvirkningsnummer 81 87 10. Når maskinen trekkes i gang ved hjelp av startsnora, begynner veivakselen, som sitter like ved drivstoffskruen, å rotere. Når motorstempelet går nedover, suges luft inn i luftfilteret gjennom forgasseren, der lufta blandes med brensel fra bensintanken. Blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset og overføres til sylinderen, der den samtidig fortrenger avgassene fra forrige stempelslag. Samtidig som blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset, suges luft inn i kompressoren. Når motorstempelet beveger seg nedover i sylinderen, komprimeres lufta i kompressoren, og den føres gjennom et rør til et rom under slagsylinderen. Dette rommet får overtrykk på grunn av en ventil ved utløpet. På grunn av dette overtrykket beveges slagsylinderen oppover, slik at blandinga av luft og brensel komprimeres mellom de to stemplene. Så antennes blandinga av en gnist fra sylinderen. Dette skaper et trykk som presser slagstempelet ned mot bornakken. Samtidig drives motorstempelet oppover, og en ny omdreining kan starte. Kompressorlufta ledes fra rommet under slagsylinderens flens via en ventil ut gjennom boret, som dermed renses av lufttrykket. Borets rotasjon skapes av veivakselen gjennom en torsjonsaksling.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Bormaskin, motorbormaskin, bergbormaskin (fjellboringsmaskin), av typen Atlas Copco Cobra BBM 47 LA brukt for boring i stein og fjell med sikte på sprenging. Det er montert et bor i maskinen. En slik bormaskin kunne for eksempel brukes under grunnarbeid ved bygging av skogsbilveger. Bormaskinen drives av en totaktsmotor med oljeblandet bensin i forholdet 1:20. SJF.14565 er næmest identisk med SJF.12148, beskrivelsen av SJF.12565 er kopiert fra SJF.12148, se også vedlagt skannet kopi av instruksjonsbok for BBM 45L som også kan brukes for BBM 47 LA under fanen "Referanse til filer": Cobra-maskin fra selskapet Atlas Copco, bygd for boring i stein og fjell under grunnarbeid, blant annet i forbindelse med vegbygging og sprenging. Maskinen er håndholdt og motordrevet. Den later i hovedsak til å være bygd av komponenter av stål og aluminium. Redskapet holdes og styres ved hjelp av to rørformete handtak som stikker fram på hver sin side av maskinens overdel. Til det ene av handtakene er det koplet i stålbøyle, som brukes til å gi gass, for dermed å øke arbeidshastigheten. En halvannenliters drivstofftank er montert øverst på maskinen. Den har gjenget lokk. Tanken omslutter delvis et luftfilter med perforert overflate. Under filteret er det en skrue som regulerer drivstofftilgangen til motoren. På den ene side av maskinens overdel finner vi et deksel som skjermer et svinghjul med vifte. På viftedekselet er det montert et handtak for startsnora, som for øvrig er en metallvaier. På svinghjulhuset finner vi også et lettmetallskilt, som vider at maskinen har typenummer BBM 47LA og tilvirkningsnummer 81 87 10. Når maskinen trekkes i gang ved hjelp av startsnora, begynner veivakselen, som sitter like ved drivstoffskruen, å rotere. Når motorstempelet går nedover, suges luft inn i luftfilteret gjennom forgasseren, der lufta blandes med brensel fra bensintanken. Blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset og overføres til sylinderen, der den samtidig fortrenger avgassene fra forrige stempelslag. Samtidig som blandinga av luft og brensel komprimeres i veivhuset, suges luft inn i kompressoren. Når motorstempelet beveger seg nedover i sylinderen, komprimeres lufta i kompressoren, og den føres gjennom et rør til et rom under slagsylinderen. Dette rommet får overtrykk på grunn av en ventil ved utløpet. På grunn av dette overtrykket beveges slagsylinderen oppover, slik at blandinga av luft og brensel komprimeres mellom de to stemplene. Så antennes blandinga av en gnist fra sylinderen. Dette skaper et trykk som presser slagstempelet ned mot bornakken. Samtidig drives motorstempelet oppover, og en ny omdreining kan starte. Kompressorlufta ledes fra rommet under slagsylinderens flens via en ventil ut gjennom boret, som dermed renses av lufttrykket. Borets rotasjon skapes av veivakselen gjennom en torsjonsaksling.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo