1
15
100
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag, rydningssag, ryddesag, av typen Jonsered RS 51 beregnet for en person. Ryddesaga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett. Det er påmontert en avtagbar bladbeskytter på sagbladet (sirkelsagbladet, sagklingen). Tanklokk til bensinpåfyllingen mangler. Det følger ikke med bæresele til saga. I skogbruket brukes ryddesaga til ungskogpleie, tynning, rydding av kratt, mindre busker og trær. Rydningssaga består av blad (sirkesagblad, sagklinge) og motor koblet til et langt stålrør/riggrør. Motor og blad er montert i hver sin ende av røret. Bladet er montert til en vinkelveksel / vinkelgir(gearhus). Kraftoverføringen fra motoren til sagbladet skjer ved hjelp av en aksel i det nevnte stålrøret/riggrøret. Bæreselen kan valgfritt festes i fem forskjellige hull rett bak styret (håndtaket.) Håndtaket er skrudd fast med en plastmutter (vingemutter) til en festeanordnig i riggrøret. Ved å løsne denne mutteren kan brukeren regulere håndtaket (håndtaksbøylen) framover, bakover og sideveis. På høyre håndtak gjenfinnes gasspådrag og stoppknapp. Stoppknappen er separat montert på håndtaket, ikke i samme hendel som gasshendelen. Choke og halvgass er plassert rett ved luftfilteret på venstre side av motorkroppen. Saga er utstyrt med sirkelsagblad for rydding av busker, mindre trær og kratt. Ryddesaga kan også utstyres til å slå gress. Sagas bensintank er plassert på undersiden av motorhuset, rett under forgasseren (venstre side av motorhuset). (Lyddemperen/eksospotta gjenfinnes på på høyre side av motorhuset.) Starthuset er montert bak på bensintanken. Bensinpåfyllingen er plassert rett til venstre for starthåndtaket. Rydningssaga startes ved hjelp av snortrekk/startsnor. Saga har totaktsmotor. Ut fra Jonsereds katalog i 1995 gjengis det her noen tekniske data for RS 51: Sylindervolum: 50,8 kubikkcentimeter Volum dirvstofftank: 0,75 liter Vekt uten skjæreutstyr: 9,1 kg Effekt: 2,5 kW (3,4 hk)
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo