• Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Bjørn Johnsen / Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum
  • Stol uten armlene. Forbeina er dreid til en myk, bølgete profil. Stolen har to sidesprosser og to bindingssprosser (den forreste bærer preg av slitasje), men ingen midtspross. Sete og sarg er laget av treplanker, og er ikke dekorert. Nederste tverrspross i ryggen er tilskåret. Ryggbrettet er også pent tilskåret, og akterstavene er formet så de bøyer seg svakt. Ryggbrettet er loddrett. Toppstykket går opp rett over der ryggbrettet møter toppstykket. Designet på stolen virker gjennomtenkt. Stolen har vært malt svart, men det meste av malingen har blitt slitt av.
    Photo: Ringerikes museum

Stol

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to