• Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat
  • Nordlandsbåt på 19 fot. Treroms, treroring eller seksring. Klinkebygget trebåt med løfting. Løfting er en liten kahytt akterut som også lett kan løftes på land som skydd mot været.
Båten har rette stavner. Akterstavn er noe mer skrådd enn forstavn. Roret er høyt som akterstavn, med styrevol fremover i båten. Båten har fem båtbort pluss ripebord og snerting. 
7 Tverrstivere og 10 kortere tverrbånd som ikke henger sammen i bunn.  Ripebord langise (fenderlist) og lyrodder er felt harmonisk sammen mot stavnen både foran og bak. På innsiden av skvettripa er en ripeforing (tollegang) som er gradert til null i endene, og ender midt over fram- og akterskott. Det er tolleganger for 3 årepar. Tollegangene er forsterket med flatjern. Fremstavnen toppes med en krysstokk. På begge sider av framskottet er to fortøyningspullerter som stikker opp over ripa og er klinket fast i ripa og båtbordene nedenfor. Båten har 5 tofter pluss en ekstra som har et firkantet hull (for masten) fulgte med. To av toftene er festet med tofteknekter, disse er med på å stabilisere  båtens skråg.
På grunn av at båten var skjult på havbunnen under 2.verdenskrig, var noen båtbord skadet og ble skiftet ut etter heving. Fargeforskjellen på nye og gamle bord er godt synlig. Utover det er båten lappet fire steder med tein av tre.
Båten har mast og seil, men er brukt med påhengsmotor den siste tiden. Det er bygget et utenbords motorfeste akter på babord side.
Båten er tjærebredd både ut- og innvendig og er malt med striper av gult, blått, sort og hvitt.
Utstyr og løse deler: Løfting, styrevol, ror, 5 tofter pluss en ekstra tofte med firkantet hull, 6 årer, 8 plikter, mast og sneseil.
    Photo: Josefsen, Annelise / RiddoDuottarMuseat

Fanas, båt

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to