Denne klinkbyggete prammen har ingen kjøl og en speil for og akter. Bordene er klinket sammen med galvaniserte klinksaumer. Pramma har har 4 spanter. Tverrbordene i speilene er stø ...
Denne klinkbyggete prammen har ingen kjøl og en speil for og akter. Bordene er klinket sammen med galvaniserte klinksaumer. Pramma har har 4 spanter. Tverrbordene i speilene er støttet opp av vinkler laget av tre. Båten har en list festet 10 cm nedenfor på innersiden av relingen, som også kalles for rekka eller esing. Listen er festet i spantene foran og bak. Relingen er satt sammen av 4 lister. Det er 2 tofter i båten, en helt bak og en litt foran midten.
About the object
about
Denne klinkbyggete prammen har ingen kjøl og en speil for og akter. Bordene er klinket sammen med galvaniserte klinksaumer. Pramma har har 4 spanter. Tverrbordene i speilene er støttet opp av vinkler laget av tre. Båten har en list festet 10 cm nedenfor på innersiden av relingen, som også kalles for rekka eller esing. Listen er ... Denne klinkbyggete prammen har ingen kjøl og en speil for og akter. Bordene er klinket sammen med galvaniserte klinksaumer. Pramma har har 4 spanter. Tverrbordene i speilene er støttet opp av vinkler laget av tre. Båten har en list festet 10 cm nedenfor på innersiden av relingen, som også kalles for rekka eller esing. Listen er festet i spantene foran og bak. Relingen er satt sammen av 4 lister. Det er 2 tofter i båten, en helt bak og en litt foran midten.
Prammer var lett å håndtere når de skulle dras opp på land eller når de skulle settes ut. De ble i hovedsaken brukt til å frakte folk og varer mellom land og sjarker og skøyter, som lå fortøyd ut for land. Den kunne også bli brukt som livbåt til større farkoster siden de er lett å heise ombord.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».